Abstract
The research aimed to identify the effect of the Anticipation guide strategy on evaluative thinking among second-grade intermediate students in chemistry. A partial control experimental design was adopted, involving two groups: an experimental group and a control group. The research sample consisted of 61 second-grade intermediate students from one of the schools under the General Directorate of Education in Al-Qadisiyah Governorate, Iraq. The scientific material focused on topics such as "Elements and Chemical Bonding, Chemical Compounds, Chemical Formulas and Reactions, and Solutions." The research instrument was an evaluative thinking test comprising 27 multiple-choice items, which assessed three skills: "establishing criteria for issuing judgments, providing evidence, and identifying and recognizing logically flawed ideas." The items were based on chemical issues and scenarios. The statistical results showed a significant difference in favor of the experimental group in the evaluative thinking test. The research recommended adopting the guided prediction strategy in teaching chemistry to second-grade intermediate students.
Keywords
active learning
Anticipation Guided Strategy
constructivist theory
critical thinking
Evaluative Thinking
Abstract
هدف البحث التعرف على إثر استراتيجية التنبؤ الموجه على التفكير التقييمي عند طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الكيمياء تم اعتماد التصميم التجريبي ذو الضبط الجزئي بمجموعتين تجريبية وضابطة وتألفت عينة البحث من (61) طالبا من طلاب الصف الثاني المتوسط من احدى المدارس التابعة للمديرية العامة لتربية محافظة القادسية في العراق تحددت المادة العلمية بـ (العناصر والترابط الكيميائي، والمركبات الكيميائية , والصيغ والتفاعلات الكيميائية، والمحاليل) , وكانت أداة البحث اختبار التفكير التقييمي من (27) فقرة من نوع اختيار من متعدد تألف من ثلاثة مهارات هي (إيجاد معايير تستند إليها عملية إصدار الأحكام، البرهان , والتعرف على الأفكار المغلوطة منطقيا وتحديدها) وكانت الفقرات عبارة عن قضايا ومواقف كيميائية، أظهرت النتائج الإحصائية وجود فرق دال احصائيا لمصلحة المجموعة التجريبية في اختبار التفكير التقييمي ، وأوصى البحث باعتماد استراتيجية التنبؤ الموجه في تدريس مادة الكيمياء لطلاب الصف الثاني المتوسط .
كلمات مفتاحية: استراتيجية التنبؤ الموجه، التفكير التقييمي، النظرية البنائية، التعلم النشط، التفكير الناقد.
كلمات مفتاحية: استراتيجية التنبؤ الموجه، التفكير التقييمي، النظرية البنائية، التعلم النشط، التفكير الناقد.
Keywords
استراتيجية التنبؤ الموجه، التفكير التقييمي، النظرية البنائية، التعلم النشط، التفكير الناقد