Abstract
Abstract:
This paper aims at identifying intellectual humility among Al-Qadisiyah University and Baghdad University faculty members according to gender; male-female, major; humanities, sciences, rank; assistant lecturer, lecturer; assistant professor-professor, and affiliation; Al-Qadisiyah, Baghdad, variables. To do so, an analytical four-aspect Krumrei-Mancuso- based model of investigation has been designed. These four aspects are intellectual openness, consideration of others' viewpoints, lack of intellectual confidence, independent intellectuality and egoism. The synethized test, then, was applied to a randomized 336 ,male and female, faculty member sample, of Al-Qadisiyah and Baghdad Universities.
The sample-administered test showed that Al-Qadisiyah University and Baghdad University faculty members developed a remarkable intellectual humility. There are, additionally, statistically significant gender-related humility frequencies for males.
As for majors, no statistically significant differences have been noticed. In ranks and academic titles, statistically significant differences have been higher in assistant professors and professors than in lower ranks. In affiliations, faculty members in Baghdad University had a higher intellectual humility than those in Al-Qadisiyah University
This paper aims at identifying intellectual humility among Al-Qadisiyah University and Baghdad University faculty members according to gender; male-female, major; humanities, sciences, rank; assistant lecturer, lecturer; assistant professor-professor, and affiliation; Al-Qadisiyah, Baghdad, variables. To do so, an analytical four-aspect Krumrei-Mancuso- based model of investigation has been designed. These four aspects are intellectual openness, consideration of others' viewpoints, lack of intellectual confidence, independent intellectuality and egoism. The synethized test, then, was applied to a randomized 336 ,male and female, faculty member sample, of Al-Qadisiyah and Baghdad Universities.
The sample-administered test showed that Al-Qadisiyah University and Baghdad University faculty members developed a remarkable intellectual humility. There are, additionally, statistically significant gender-related humility frequencies for males.
As for majors, no statistically significant differences have been noticed. In ranks and academic titles, statistically significant differences have been higher in assistant professors and professors than in lower ranks. In affiliations, faculty members in Baghdad University had a higher intellectual humility than those in Al-Qadisiyah University
Keywords
Keywords: Academia; Iraq higher education; Fa
Abstract
المستخلص
يستهدف البحث الحالي التعرف الى التواضع الفكري لدى اساتذة جامعتي القادسية وبغداد وفقا لمتغيرات الجنس (ذكور - اناث ) والتخصص ( انساني – علمي ) واللقب العلمي ( مدرس مساعد – مدرس – استاذ مساعد – استاذ ) والجامعة ( القادسية – بغداد ) ولتحقيق اهداف البحث قامت الباحثة ببناء مقياس التواضع الفكري بالاعتماد على نظرية ( Krumrei-mancuso,2017).
وقد تكون المقياس من اربعة مجالات ( الانفتاح الذهني ، احترام وجهات نظر الاخرين ، الافتقار الى الثقة الفكرية ، استقلال الفكر والانا ) وتكونت عينة البحث الحالي من (336) تدريسياً وتدريسية من جامعتي القادسية وبغداد اختيروا بالطريقة الطبقية العشوائية ذات الاسلوب المتناسب وقد اشارت نتائج البحث الى ان عينة الحث ( اساتذة الجامعتين ) القادسية وبغداد لديهم تواضع فكري ،
وتوجد فروق ذات دلالة احصائية في التواضع الفكري تعود لمتغير الجنس ( ذكور – اناث ) ولصالح الذكور .
اما بالنسبة للتخصص فلا توجد فروق ذات دلاله احصائية في التواضع الفكري يعود لمتغير التخصص علمي انساني.
كما اظهرت النتائج بان الأساتذة حاملي لقب الاستاذ والاستاذ المساعد لديهم تواضعا فكريا دالا احصائيا مقارنة بحاملي لقب المدرس المساعد والمدرس وان اساتذة جامعة بغداد لديهم تواضعا فكريا اعلى من جامعة القادسية .
يستهدف البحث الحالي التعرف الى التواضع الفكري لدى اساتذة جامعتي القادسية وبغداد وفقا لمتغيرات الجنس (ذكور - اناث ) والتخصص ( انساني – علمي ) واللقب العلمي ( مدرس مساعد – مدرس – استاذ مساعد – استاذ ) والجامعة ( القادسية – بغداد ) ولتحقيق اهداف البحث قامت الباحثة ببناء مقياس التواضع الفكري بالاعتماد على نظرية ( Krumrei-mancuso,2017).
وقد تكون المقياس من اربعة مجالات ( الانفتاح الذهني ، احترام وجهات نظر الاخرين ، الافتقار الى الثقة الفكرية ، استقلال الفكر والانا ) وتكونت عينة البحث الحالي من (336) تدريسياً وتدريسية من جامعتي القادسية وبغداد اختيروا بالطريقة الطبقية العشوائية ذات الاسلوب المتناسب وقد اشارت نتائج البحث الى ان عينة الحث ( اساتذة الجامعتين ) القادسية وبغداد لديهم تواضع فكري ،
وتوجد فروق ذات دلالة احصائية في التواضع الفكري تعود لمتغير الجنس ( ذكور – اناث ) ولصالح الذكور .
اما بالنسبة للتخصص فلا توجد فروق ذات دلاله احصائية في التواضع الفكري يعود لمتغير التخصص علمي انساني.
كما اظهرت النتائج بان الأساتذة حاملي لقب الاستاذ والاستاذ المساعد لديهم تواضعا فكريا دالا احصائيا مقارنة بحاملي لقب المدرس المساعد والمدرس وان اساتذة جامعة بغداد لديهم تواضعا فكريا اعلى من جامعة القادسية .
Keywords
الكلمات المفتاحية : التواضع الفكري – بعض ا