Abstract
This research aims to know the impact of servant leadership with its dimensions (participation, trust, humility) on organizational loyalty among the employees of the Basra Drilling Company, which is one of the Iraqi oil companies. The research used the quantitative analytical method to collect data based on a questionnaire. (400) questionnaires were distributed to the research sample, and (364) questionnaires were valid for analysis. only, the research relied on the main hypothesis that there is a statistically significant effect relationship between servant leadership and organizational loyalty, and a set of statistical tools. It was implemented by two programs (SPSS.V.23) and (AMOS.V.23) to analyze the data and test the validity of the research hypothesis, and the research reached a set of conclusions and recommendations, the most important of which are: the need to adopt the method of servant leadership in the drilling company in the research community for what It has a significant impact on the organizational loyalty of the organization.
Keywords
Basra Drilling Company
organizational loyalty
servant leadership
Abstract
يهدف هذا البحث إلى معرفة تأثير القيادة الخادمة بأبعادها (المشاركة ، الثقة ، التواضع) في الولاء التنظيمي بين موظفي شركة الحفر- البصرة التي هي احدى المؤسسات النفطية العراقية، استخدم البحث الاسلوب التحليلي الكمي لجمع البيانات الدقيقة من خلال الاعتماد على استمارة الاستبانة. أذ تم توزيع (400)استبانة على عينة البحث، مع تلقي (364) فقط صالحة للتحليل، اعتمد البحث على فرضية رئيسة بوجود علاقة تأثير ذات دلالة احصائية بين القيادة الخادمة والولاء التنظيمي ، تم استخدام مجموعة من الادوات الاحصائية تم تطبيقها بواسطة برنامجي (SPSS.V.23) و( AMOS.V.23) لتحليل البيانات واختبار مدى صحة فرضية البحث ،توصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات اهمها ضرورة اعتماد نمط القيادة الخادمة في شركة الحفر مجتمع البحث لما لها من تأثير كبير في الولاء التنظيمي للمؤسسة.
Keywords
القيادة الخادمة ، الولاء التنظيمي، شركة الحفر