Abstract
To raise the good level of students in the activities of athletics in all its activities and the various methods and methods of teaching and training in a way that suits their levels, it is imperative for the subject teacher to be well acquainted with all modern teaching methods and methods. Therefore, the importance of the research lies through the effectiveness of using Whitley\'s strategy in learning the technical performance of the javelin throwing event for students, as well as knowing which is better (the self-scheduling strategy or the followed approach) in the research variables. The research was conducted by the students of the Faculty of Physical Education and Sports Sciences - University of Kufa for the academic year 2022-2023, whose number is 16 students from a community of 42 students, as they were chosen by a simple random method (lottery), and the statistical bag (spss) was used to extract the results. By presenting, analyzing and discussing the results, it was found that there is an effect of Witley strategy in learning the effectiveness of javelin throwing between the two groups, in favor of the experimental group.
Keywords
educational units
javelin throwing
teaching methods
technical performance
Wheatley's strategy
Abstract
ومن أجل النهوض بالمستوى الجيد للطلاب في فعاليات العاب القوى بكافة انشطتها وطرائق وأساليب تعليمها وتدريبها المتنوعة بما يلائم مستوياتهم يحتم على مدرس المادة أن يكون ملماً بشكل جيد بأساليب وطرائق التدريس الحديثة كافة.
لذا تكمن أهمية البحث باستعمال استراتيجية ويتـــلي في تعلم الاداء الفنـــي لفعاليـــة رمـــــي الرمــــح للطلاب، فضلاَ عن معرفة أفضلية ( استراتيجية الجدول الذاتي أم المنهج المتبع ) في متغيرات البحث، استخدم الباحث المنهج التجريبي ذو المجموعتين الضابطة والتجريبية ذات الاختبارين القبلي والبعدي وكانت عينة البحث من طلاب كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة- جامعة الكوفة للعام الدراسي 2022-2023 والبالغ عددهم 16 طالباً من مجتمع أصل بالغ عدده 42 طالباً إذ تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة ( القرعة ) وتم استخدام الحقيبة الاحصائية (spss) لاستخراج النتائج، ومن خلال عــرض النتـــائج وتحــليلها ومنــــاقشتها وجد ان هــناك تأثـــير استراتيجية ويـــتلـــي في تعلم فعالية رمي الرمح بين المجموعتين ولصــالح المــــجـــموعة التـــــجريبـــية .
لذا تكمن أهمية البحث باستعمال استراتيجية ويتـــلي في تعلم الاداء الفنـــي لفعاليـــة رمـــــي الرمــــح للطلاب، فضلاَ عن معرفة أفضلية ( استراتيجية الجدول الذاتي أم المنهج المتبع ) في متغيرات البحث، استخدم الباحث المنهج التجريبي ذو المجموعتين الضابطة والتجريبية ذات الاختبارين القبلي والبعدي وكانت عينة البحث من طلاب كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة- جامعة الكوفة للعام الدراسي 2022-2023 والبالغ عددهم 16 طالباً من مجتمع أصل بالغ عدده 42 طالباً إذ تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة ( القرعة ) وتم استخدام الحقيبة الاحصائية (spss) لاستخراج النتائج، ومن خلال عــرض النتـــائج وتحــليلها ومنــــاقشتها وجد ان هــناك تأثـــير استراتيجية ويـــتلـــي في تعلم فعالية رمي الرمح بين المجموعتين ولصــالح المــــجـــموعة التـــــجريبـــية .
Keywords
طرائق تدريس، إستراتيجية ويتلي، وحدات تعليمية، رمي الرمح، الاداء الفني