Abstract
Religious seminaries represent an important link in the linguistic study, in addition to their role in spreading religious sciences, preserving the religion's egg from deviant currents, spreading awareness and the corresponding culture, and keeping abreast of developments in various sciences and knowledge; This is what made us approach the research in an aspect of the sciences closely related to the seminary lesson represented by linguistic studies, the lack of praise for the linguistic efforts of the honorable seminary, and the accuracy of the lesson available in this regard, this study came to shed light on those efforts scattered here and there, evaluating and alerting the weaknesses In the curriculum or presenting opinions and presenting them, praising the strengths, so that the recipient will form a picture of the features of this lesson and its most important ancient and modern works as much as our hands attain, asking Al-Bari, the Almighty, for success and repayment
Keywords
Authoring curricula -The scientific seminary
Abstract
تمثّل الحوزات الدّينيّة حلقةً مهمّةً في الدّرس اللّغويّ ، زيادة على دورها في نشر العلوم الدينيّة والحفاظ على بيضة الدّين من التيارات المنحرفة ، وبثّ الوعي والثقافة المقابلة ، ومواكبة التطورات الجارية في العلوم والمعارف المختلفة ؛ وهو ما جعلنا نطرق باب البحث في جانبٍ من جوانب العلوم المرتبطة ارتباطًا وثيقًا بالدرس الحوزويّ المتمثل بالدّراسات اللغوية ، ولقلّة الإشادة بالجهود اللّغويّة للحوزة الشريفة ، ودقّة الدّرس المتوافر في هذا المضمار، جاءت هذه الدّراسة لتسلّط الضوء على تلك الجهود المتناثرة هنا وهناك ، مقومةً ومنبّهةً لمواطن الضعف في المنهج أو طرح الآراء وعرضها ، مشيدةً بمواطن القوة ، حتّى تتكون عند المتلقِّي صورة من معالم هذا الدّرس وأهمِّ مصنفاته قديمًا وحديثًا على قدر ما تناله أيدينا ، سائلين الباري عزّ وجلّ التوفيق والسّداد .
Keywords
مناهج التأليف ، الحوزة العلمية