Abstract
The present paper investigates the psychesmetric characteristics of the ottis-lenan mental Ability in terms of the laitent traits theory by Raschs model. The test is applied an a stratified randam sample from 2nd intermediate school male and female pupils in Baghdad province . the uni-metric Raschs model . to verify the models assumptions , the following steps ara canducted :
1- Uni – dimentianality : this assumption is verified by applying he factorial analysis of the essential components of the test . consequently one meaningful factor is obtained for the test which depends an the Guttman lower limits where the factor is statistically significant when the which is interpreted equals or more than 1 , and considering 0.30 percent – up as the test items of test items with the general factor based an Guilfords criterion . No item is omitted from the test by the statishcal program , well as another method is used to verify this assumption by , using the correltion coeth uent which refers to the relationship between , the item , score and the test toral score
2- matching the items with the model based an chi-square value for with alevel of significance of 0.05 as compuled by the program , where four items of the test are excluded because their valmes are hig her than the chi-squre valmes an 0.05 level of significance . in addition , are item is eliminated after re- arranging the date and excluding the items which were answered by the whole sample either correctly or incorrectly.
3- the test discriminating coethicient approaches to 1 since its valme is fovrd to be 0.501 .
4- the independence of the measurement to achieve objectiuly as represented in Raschs model where three items are omitted for no achieving measurement independence .
5- To get rid of the fractions and the negative signs , the Lo get unit is changed into wats unit to estimate item difficulty and the individuals ability. Suitable canclusians , recommendations , and suggestigs are put forward at the end of these paper .
1- Uni – dimentianality : this assumption is verified by applying he factorial analysis of the essential components of the test . consequently one meaningful factor is obtained for the test which depends an the Guttman lower limits where the factor is statistically significant when the which is interpreted equals or more than 1 , and considering 0.30 percent – up as the test items of test items with the general factor based an Guilfords criterion . No item is omitted from the test by the statishcal program , well as another method is used to verify this assumption by , using the correltion coeth uent which refers to the relationship between , the item , score and the test toral score
2- matching the items with the model based an chi-square value for with alevel of significance of 0.05 as compuled by the program , where four items of the test are excluded because their valmes are hig her than the chi-squre valmes an 0.05 level of significance . in addition , are item is eliminated after re- arranging the date and excluding the items which were answered by the whole sample either correctly or incorrectly.
3- the test discriminating coethicient approaches to 1 since its valme is fovrd to be 0.501 .
4- the independence of the measurement to achieve objectiuly as represented in Raschs model where three items are omitted for no achieving measurement independence .
5- To get rid of the fractions and the negative signs , the Lo get unit is changed into wats unit to estimate item difficulty and the individuals ability. Suitable canclusians , recommendations , and suggestigs are put forward at the end of these paper .
Abstract
استهدف البحث الحالي إلى معرفة الخصائص السايكومترية لأختبار أوتيس- لينون للقدرة العقلية وفقاً لنظرية السمات الكامنة باستخدام أنموذج راش ، ولتحقيق هذا الهدف اتبع الباحثان الخطوات العلمية بدءاً بمدى ملائمة الفقرات للبيئة العراقية بعرضها على الخبراء مع مراعاة الدقة والشمولية لجميع الأفكار الموجودة في الاختبار ، للتأكد من توافر الخصائص المناسبة لها ولبدائلها من حيث الشكل والمضمون وقد عُدًت جميع فقرات الاختبار صالحة منطقيا لقياس ما وضعت من اجل قياسه.
وقد طُبِقَ الاختبار على عينة مكونة من (400 ) طالباً وطالبة من الصف الثاني متوسط ، في مدارس محافظة بغداد ) اختيروا بالأسلوب الطبقي العشوائي ، وخضعت جميع الفقرات للتحليل الإحصائي ، واعتمد الباحثان على انموذج راش الأحادي المعلم ، وهو أحد نماذج نظرية السمات الكامنة ، لتحليل فقرات الاختبار ، وللتحقق من افتراضات النموذج اتبع الباحثان ما يأتي :
1-أحادية البعد : للتحقق من هذا الافتراض أجرت الباحثة التحليل العاملي للاختبار بطريقة المكونات الأساسية ، إذ تم الحصول على عامل واحد ذي معنى للاختبار، واعتمد نفس العامل على الحدود الدنيا لـ (جتمان) الذي يعد العامل دالاً إحصائيا حينما يكون الجذر الكامن الذي يمكن تفسيره يساوي أو يزيد عن (1) ، واعتماد نسبة (0,30) فما فوق على أنها نسبة تشبع فقرات الاختبار بالعامل العام على وفق معيار جيلفورد ، ولم يحذف البرنامج أي فقرة من الفقرات ، كما اعتمدت الباحثة أسلوب آخر لتحقق أحادية القياس هو استخراج معامل الارتباط ( علاقة درجة الفقرة بالدرجة الكلية للاختبار.
2- مطابقة الفقرات على النموذج استناداً إلى قيمة مربع( كاي) لحسن المطابقة بمستوى دلالة (0,05) وكما حسبها البرنامج حيث استبعد البرنامج (4) فقرات من الاختبار كون قيمتهما كانت اكبر من قيمة مربع ( كاي ) عند مستوى (0,05) . وحذف فقرة كونه يعيد تنظيم البيانات باستبعاد الفقرات التي يجيب عنها او يخطأ بها جميع الطلبة.
3- اقتراب قيمة معامل التمييز للاختبار من (1) فقد كانت قيمته (0.501).
4- استقلالية القياس بما يحقق موضوعية القياس كما تمثل بنموذج راش، وحذفت (3) فقرات كونها لم تحقق استقلالية القياس. .
5- ومن أجل التخلص من الكسور والإشارات السالبة حول الباحثان وحدة اللوجيت إلى وحدة الواط المئوية لتقديرات صعوبة الفقرات ولتقديرات قدرة الأفراد باللوجيت إلى وحدة الواط ، وقد توصلت الباحثان إلى بعض الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات.
وقد طُبِقَ الاختبار على عينة مكونة من (400 ) طالباً وطالبة من الصف الثاني متوسط ، في مدارس محافظة بغداد ) اختيروا بالأسلوب الطبقي العشوائي ، وخضعت جميع الفقرات للتحليل الإحصائي ، واعتمد الباحثان على انموذج راش الأحادي المعلم ، وهو أحد نماذج نظرية السمات الكامنة ، لتحليل فقرات الاختبار ، وللتحقق من افتراضات النموذج اتبع الباحثان ما يأتي :
1-أحادية البعد : للتحقق من هذا الافتراض أجرت الباحثة التحليل العاملي للاختبار بطريقة المكونات الأساسية ، إذ تم الحصول على عامل واحد ذي معنى للاختبار، واعتمد نفس العامل على الحدود الدنيا لـ (جتمان) الذي يعد العامل دالاً إحصائيا حينما يكون الجذر الكامن الذي يمكن تفسيره يساوي أو يزيد عن (1) ، واعتماد نسبة (0,30) فما فوق على أنها نسبة تشبع فقرات الاختبار بالعامل العام على وفق معيار جيلفورد ، ولم يحذف البرنامج أي فقرة من الفقرات ، كما اعتمدت الباحثة أسلوب آخر لتحقق أحادية القياس هو استخراج معامل الارتباط ( علاقة درجة الفقرة بالدرجة الكلية للاختبار.
2- مطابقة الفقرات على النموذج استناداً إلى قيمة مربع( كاي) لحسن المطابقة بمستوى دلالة (0,05) وكما حسبها البرنامج حيث استبعد البرنامج (4) فقرات من الاختبار كون قيمتهما كانت اكبر من قيمة مربع ( كاي ) عند مستوى (0,05) . وحذف فقرة كونه يعيد تنظيم البيانات باستبعاد الفقرات التي يجيب عنها او يخطأ بها جميع الطلبة.
3- اقتراب قيمة معامل التمييز للاختبار من (1) فقد كانت قيمته (0.501).
4- استقلالية القياس بما يحقق موضوعية القياس كما تمثل بنموذج راش، وحذفت (3) فقرات كونها لم تحقق استقلالية القياس. .
5- ومن أجل التخلص من الكسور والإشارات السالبة حول الباحثان وحدة اللوجيت إلى وحدة الواط المئوية لتقديرات صعوبة الفقرات ولتقديرات قدرة الأفراد باللوجيت إلى وحدة الواط ، وقد توصلت الباحثان إلى بعض الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات.