Abstract
Abstract :-
The aim of the research is to identify the effect of teaching according to the smart thinking in the multiple intelligences of fourth-grade pre paratory school students in biology
in order to ensure that this goal is achieved, the following null hypothesis must be ascertained: -
• There is no statistically significant difference at a level of significance (0.05) between the average scores of the control group that was studied in the usual way and the experimental group that was studied according to the subtle thinking in the multiple intelligences scale in relation to visual intelligence, kinesthetic intelligence and natural intelligence
The two researchers chose the experimental design for the two research groups (experimental and control) with partial control for the experimental and control groups with a post-test for multiple intelligences.
The research was limited to fourth-grade scientific students of Baghdad College High School. The two research groups were chosen by random assignment of (67) students. The number of students of the experimental group was (34) students and the control group (33) students.
The students of the two research groups were rewarded with these variables (students ’chronological age in months, their previous academic achievement, previous biological information, intelligence, and multiple intelligences scale) and the researcher taught the two research groups on their own
The statistical results in which the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) was used showed the following: -
There was a statistically significant difference at a level of significance (0.05) between the mean scores of the experimental and control groups and in favor of the experimental group in both visual, motor and natural intelligence.
The researcher recommended the use of teaching according to smart thinking in teaching biology for all stages and suggested doing other studies on dependent variables other than multiple intelligences
The aim of the research is to identify the effect of teaching according to the smart thinking in the multiple intelligences of fourth-grade pre paratory school students in biology
in order to ensure that this goal is achieved, the following null hypothesis must be ascertained: -
• There is no statistically significant difference at a level of significance (0.05) between the average scores of the control group that was studied in the usual way and the experimental group that was studied according to the subtle thinking in the multiple intelligences scale in relation to visual intelligence, kinesthetic intelligence and natural intelligence
The two researchers chose the experimental design for the two research groups (experimental and control) with partial control for the experimental and control groups with a post-test for multiple intelligences.
The research was limited to fourth-grade scientific students of Baghdad College High School. The two research groups were chosen by random assignment of (67) students. The number of students of the experimental group was (34) students and the control group (33) students.
The students of the two research groups were rewarded with these variables (students ’chronological age in months, their previous academic achievement, previous biological information, intelligence, and multiple intelligences scale) and the researcher taught the two research groups on their own
The statistical results in which the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) was used showed the following: -
There was a statistically significant difference at a level of significance (0.05) between the mean scores of the experimental and control groups and in favor of the experimental group in both visual, motor and natural intelligence.
The researcher recommended the use of teaching according to smart thinking in teaching biology for all stages and suggested doing other studies on dependent variables other than multiple intelligences
Abstract
ملخص البحث :
هدف البحث التعرف على أثر التدريس وفق التفكير الحاذق في الذكاءات المتعددة لطلاب الصف الرابع الاعدادي في مادة الاحياء و لأجل التأكد من تحقيق هذا الهدف يجب التأكد من الفرضية الصفرية الاتية:-
• لاتوجد فروق في الدلالة الاحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة الاعتيادية والمجموعة التجريبية التي درست وفق التفكير الحاذق في مقياس الذكاءات المتعددة فيما يتعلق بالذكاء البصري والذكاء الحركي والذكاء الطبيعي
واختارت الباحثتان التصميم التجريبي لمجموعتي البحث (التجريبية والضابطة ) ذو الضبط الجزئي للمجموعتين التجريبية والضابطة ذات الاختبار البعدي للذكاءات المتعددة
اقتصر البحث على طلاب الصف الرابع العلمي لثانوية كلية بغداد واختيرت مجموعتا البحث بالتعيين العشوائي بواقع (67) طالبا بلغ عدد طلاب المجموعة التجريبية (34) طالبا والمجموعة الضابطة (33) طالبا
تم مكافئة طلاب مجموعتي البحث في هذه المتغيرات (عمر الطلاب الزمني محسوبا بالأشهر، تحصيلهم الدراسي السابق، والمعلومات الاحيائية السابقة ،و الذكاء، ومقياس الذكاءات المتعددة) وقامت الباحثتان بتدريس مجموعتي البحث بتفسيهما استعملت الباحثتان مقياسا للذكاءات المتعددة وطبق على مجموعتي البحث بعد التأكد من صدقه وثباته وقد اظهرت النتائج الاحصائية التي استعملت فيها الحقيبة الاحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) ما يلي :-
هدف البحث التعرف على أثر التدريس وفق التفكير الحاذق في الذكاءات المتعددة لطلاب الصف الرابع الاعدادي في مادة الاحياء و لأجل التأكد من تحقيق هذا الهدف يجب التأكد من الفرضية الصفرية الاتية:-
• لاتوجد فروق في الدلالة الاحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة الاعتيادية والمجموعة التجريبية التي درست وفق التفكير الحاذق في مقياس الذكاءات المتعددة فيما يتعلق بالذكاء البصري والذكاء الحركي والذكاء الطبيعي
واختارت الباحثتان التصميم التجريبي لمجموعتي البحث (التجريبية والضابطة ) ذو الضبط الجزئي للمجموعتين التجريبية والضابطة ذات الاختبار البعدي للذكاءات المتعددة
اقتصر البحث على طلاب الصف الرابع العلمي لثانوية كلية بغداد واختيرت مجموعتا البحث بالتعيين العشوائي بواقع (67) طالبا بلغ عدد طلاب المجموعة التجريبية (34) طالبا والمجموعة الضابطة (33) طالبا
تم مكافئة طلاب مجموعتي البحث في هذه المتغيرات (عمر الطلاب الزمني محسوبا بالأشهر، تحصيلهم الدراسي السابق، والمعلومات الاحيائية السابقة ،و الذكاء، ومقياس الذكاءات المتعددة) وقامت الباحثتان بتدريس مجموعتي البحث بتفسيهما استعملت الباحثتان مقياسا للذكاءات المتعددة وطبق على مجموعتي البحث بعد التأكد من صدقه وثباته وقد اظهرت النتائج الاحصائية التي استعملت فيها الحقيبة الاحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) ما يلي :-