Abstract
The researcher seeks to determine the impact of (artificial intelligence) with its dimensions represented by (artificial neural network, machine learning, deep learning and expert systems) on (strategic Entrepreneurship) in the General Company for the Manufacture of Glass, Ceramics and Refractories in Ramadi.
Due to the importance of the topic and the large number of studies that addressed the two research variables separately, they were focused on together, especially after the researcher noticed the neglect of these topics in the production organizations in the region in general and in Iraq in particular of Glass, Ceramics and Refractories in Ramadi as a sample for the research, as (65) individuals from the managers and officials working in that company were surveyed, and the primary means of collecting data was the questionnaire tool. Appropriate statistical methods were used, which were based entirely on the program (SPSS Ver.27).
The research reached several things, namely:
• There is a moderate and significant impact between (artificial intelligence) and (strategic Entrepreneurship) with its dimensions in the General Company for the Manufacture of Glass, Ceramics and Refractories in Ramadi.
The research reached a set of conclusions, in light of which a set of recommendations were presented, represented by the necessity of adopting artificial intelligence to achieve strategic Entrepreneurship in its dimensions and adopting it as a culture in the manufacturing process.
Due to the importance of the topic and the large number of studies that addressed the two research variables separately, they were focused on together, especially after the researcher noticed the neglect of these topics in the production organizations in the region in general and in Iraq in particular of Glass, Ceramics and Refractories in Ramadi as a sample for the research, as (65) individuals from the managers and officials working in that company were surveyed, and the primary means of collecting data was the questionnaire tool. Appropriate statistical methods were used, which were based entirely on the program (SPSS Ver.27).
The research reached several things, namely:
• There is a moderate and significant impact between (artificial intelligence) and (strategic Entrepreneurship) with its dimensions in the General Company for the Manufacture of Glass, Ceramics and Refractories in Ramadi.
The research reached a set of conclusions, in light of which a set of recommendations were presented, represented by the necessity of adopting artificial intelligence to achieve strategic Entrepreneurship in its dimensions and adopting it as a culture in the manufacturing process.
Keywords
Artificial intelligence
ceramics and refractories in Ramadi.
General Company for the manufacture of glass
Strategic Leadership
Abstract
يسعى الباحث إلى تحديد أثر (الذكاء الاصطناعي) بأبعاده المتمثلة بـ (الشبكة العصبية الاصطناعية، التعلم الآلي، التعلم العميق والنظم الخبيرة) في (الريادة الاستراتيجية) في الشركة العامة لصناعة الزجاج والسيراميك والحراريات في الرمادي.
وبسبب أهمية الموضوع ولكثرة الدراسات التي تطرقت إلى متغيري البحث كل على حدة، تم التركيز عليهما مجتمعين وخصوصا بعدما لاحظ الباحث اهمال هذه الموضوعات في المنظمات الإنتاجية في المنطقة بصورة عامة وبالعراق بصورة خاصة، إذ تم استقصاء (65) فردا من المديرين والمسؤولين العاملون في تلك الشركة، وكانت الوسيلة الأساسية في جمع البيانات هي أداة الاستبانة وتم استخدام الأساليب الإحصائية المناسبة والتي استندت بشكل كامل على برنامج (SPSS V.27).
وقد توصل البحث إلى أمور عدة وهي: هنالك أثر متوسط ومعنوي ما بين (الذكاء الاصطناعي) و(الريادة الاستراتيجية) بأبعادها في الشركة العامة لصناعة الزجاج والسيراميك والحراريات في الرمادي.
وبسبب أهمية الموضوع ولكثرة الدراسات التي تطرقت إلى متغيري البحث كل على حدة، تم التركيز عليهما مجتمعين وخصوصا بعدما لاحظ الباحث اهمال هذه الموضوعات في المنظمات الإنتاجية في المنطقة بصورة عامة وبالعراق بصورة خاصة، إذ تم استقصاء (65) فردا من المديرين والمسؤولين العاملون في تلك الشركة، وكانت الوسيلة الأساسية في جمع البيانات هي أداة الاستبانة وتم استخدام الأساليب الإحصائية المناسبة والتي استندت بشكل كامل على برنامج (SPSS V.27).
وقد توصل البحث إلى أمور عدة وهي: هنالك أثر متوسط ومعنوي ما بين (الذكاء الاصطناعي) و(الريادة الاستراتيجية) بأبعادها في الشركة العامة لصناعة الزجاج والسيراميك والحراريات في الرمادي.
Keywords
الذكاء الاصطناعي، الريادة الاستراتيجية، الشبكة العصبية الاصطناعية.