Abstract
The research aims to analyze the content of the biology textbook for the third intermediate grade according to the concepts of nutrition and health. The researchers adopted the descriptive analytical approach, as the research population and its sample were from the third intermediate grade textbook approved by the Iraqi Ministry of Education for the academic year 2023-2024 AD, and the researchers adopted a list of concepts nutrition and health. Which included (4) main areas: (proper nutrition, preventive nutrition, healthy environment and healthy eating behaviors), and (54) sub-indicators were branched from them, the validity of which was verified by presenting them to a group of arbitrators. After that, the two researchers analyzed the book according to the concepts of nutrition and health. We adopted the explicit and implicit idea as a unit of recording, and repetition as a unit of enumeration. The validity of the analysis was confirmed by presenting it to a number of specialists in content analysis, and stability was confirmed by agreement over time and consistency across individuals with external analysts. The results were obtained by including a biology textbook for the third intermediate grade ( 134) repeatedly, distributed unevenly among the four fields and their sub-indicators. The researchers used the Holsti equation, frequencies, and percentages as statistical means to obtain the results.
Keywords
Biology
content anaiysis
health concepts
Nutrition concepts
Textbook
Abstract
يهدف البحث إلى تحليل محتوى كتاب علم الاحياء للصف الثالث المتوسط وفقا لمفاهيم التغذية والصحة ، اعتمدت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، اذ تكون مجتمع البحث وعينته من كتاب الصف الثالث المتوسط المعتمد من قبل وزارة التربية العراقية للعام الدراسي (2023-2024) م، واعتمدت الباحثة قائمة لمفاهيم التغذية والصحة والتي تضمنت (4) مجالات رئيسة هي :( التغذية السليمة ، التغذية الوقائية ، البيئة الصحية والسلوكيات الغذائية الصحية )، وتفرع منها (54) مؤشراً فرعيا ، تم التحقق من صدقها بعرضها على مجموعة من المحكمين، بعدها قام الباحثان بتحليل الكتاب وفقا لمفاهيم التغذية والصحة معتمدين الفكرة الصريحة والضمنية كوحدة للتسجيل، والتكرار كوحدة للتعداد، وتم التأكد من صدق التحليل بعرضه على عدد من المختصين بتحليل المحتوى، وتم التأكد من الثبات عن طريق الاتفاق عبر الزمن والثبات عبر الافراد مع محللين خارجين ، وجاءت النتائج بتضمين كتاب علم الاحياء للصف الثالث المتوسط (134)تكراراً، توزعت بصورة متفاوتة بين المجالات الأربعة ومؤشرتها الفرعية ، وقد استخدمت الباحثة (معادلة هولستي ، التكرارات، النسب المئوية) كوسائل إحصائية للحصول على النتائج.
Keywords
تحليل المحتوى، الكتاب المدرسي،علم الاحياء،مفاهيم التغذية ،مفاهيم الصحة