Abstract
The aim of the research is to identify the efficiency of using cooperative learning together strategy on certain characteristics of fourth year students at history department college of education . To achieve the aim of the research , the researcher put (8) null hypotheses to compare the averages of the pre and post tests for the group taught using the cooperative strategy regarding the aspects and characteristics of personality .
The society were fourth year students at history department , college of education / university of mosul for the academic year 2005/2006 reaching (40) students . The sample (20) students of fourth year / department of history and particularly division (A) to use the cooperative strategy .
The experiment began in the second semester with the lecturers using the strategy and lasted for (8) weeks . The researcher made the necessary teaching plans to be given twice a week . The researcher applied (Frayborg ) personality scale of 56 items as a pre-test after verifying its validity and stability .
The society were fourth year students at history department , college of education / university of mosul for the academic year 2005/2006 reaching (40) students . The sample (20) students of fourth year / department of history and particularly division (A) to use the cooperative strategy .
The experiment began in the second semester with the lecturers using the strategy and lasted for (8) weeks . The researcher made the necessary teaching plans to be given twice a week . The researcher applied (Frayborg ) personality scale of 56 items as a pre-test after verifying its validity and stability .
Abstract
يهدف البحث الى الكشف عن فاعلية استراتيجية التعلم معاً التعاونية في بعض سمات الشخصية لطلبة كلية التربية/قسم التاريخ/المرحلة الرابعة.ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة بصياغة (8) فرضيات خاصة بمجالات سمات الشخصية.
تكون مجتمع البحث من طلبة المرحلة الرابعة/قسم التاريخ/ كلية التربية /جامعة الموصل للعام الدراسي2005/2006 والبالغ عددهم(40) طالب وطالبة ، اما عينة البحث فتكونت من (20) طالباً وطالبة من طلبة الصف الرابع /قسم التاريخ ، حيث تم اختيار شعبة(أ) وبشكل عشوائي لتكون عينة للبحث. ودرست بأستراتيجية التعلم معاً التعاونية.
تم تنفيذ التجربة في النصف الثاني من السنة الدراسية ومن قبل تدريسي المادة واستمرت التجربة(8) اسابيع ،حيث اعدت الباحثة الخطط التدريسية اللازمة وبواقع حصتين في الاسبوع . طبقت الباحثة مقياس الشخصية لـ(فرايبورج) المكون من (56) فقرةعلى عينة البحث بوصفه اختباراً قبلياً بعد التأكد من صدقه وثباته.
تكون مجتمع البحث من طلبة المرحلة الرابعة/قسم التاريخ/ كلية التربية /جامعة الموصل للعام الدراسي2005/2006 والبالغ عددهم(40) طالب وطالبة ، اما عينة البحث فتكونت من (20) طالباً وطالبة من طلبة الصف الرابع /قسم التاريخ ، حيث تم اختيار شعبة(أ) وبشكل عشوائي لتكون عينة للبحث. ودرست بأستراتيجية التعلم معاً التعاونية.
تم تنفيذ التجربة في النصف الثاني من السنة الدراسية ومن قبل تدريسي المادة واستمرت التجربة(8) اسابيع ،حيث اعدت الباحثة الخطط التدريسية اللازمة وبواقع حصتين في الاسبوع . طبقت الباحثة مقياس الشخصية لـ(فرايبورج) المكون من (56) فقرةعلى عينة البحث بوصفه اختباراً قبلياً بعد التأكد من صدقه وثباته.