Abstract
The goal of the research is to identify the formal thinking of special education teachers, as well as to identify the differences in formal thinking according to the gender variable (male_females), and the descriptive approach was used to suit the purpose of the research, and the formal thinking scale was built by the researchers on According to the scientific steps in building psychological scales, it is (32) paragraphs, and after verifying the sycological properties of the scale, the scale was applied to the research sample, which consisted of (160) special education teachers working in the primary schools of the six directorates of education. (Al-Rusafa and Al-Karkh) for the academic year (2024-2025), the results of the research indicated that special education teachers enjoy a high level of formal thinking, the absence of statistically significant differences in formal thinking between males and females. Recommendations, according to the findings of the research, can benefit from this finding in future research and studies in formal thinking.
Keywords
Formal Thinking
special education teachers
Abstract
هدف البحث التعرف على التفكير الشكلي لدى معلمي التربية الخاصة ، كما هدف للتعرف على الفروق في التفكير الشكلي وفقاً لمتغير الجنس (ذكور_اناث) ،وتم استعمال المنهج الوصفي لمناسبته لهدف البحث ،كما تم بناء مقياس التفكير الشكلي من قبل الباحثات على وفق الخطوات العلمية في بناء المقاييس النفسية وتكون من(32) فقرة، وبعد التحقق من الخصائص السايكومترية للمقياس تم تطبيق المقياس على عينة البحث التي تكونت من(160) معلما من معلمي التربية الخاصة العاملين في المدارس الابتدائية التابعة لمديريات التربية الست (الرصافة والكرخ) للعام الدراسي (2024-2025)، أشارت نتائج البحث الى ان يتمتع معلمو التربيةالخاصة بمستوى مرتفع من التفكير الشكلي، عدم وجود فروق دالة احصائيا في التفكير الشكلي بين الذكور والاناث ، قدمت الباحثات عددا من التوصيات على وفق ما توصل اليه البحث من نتائج يمكن الإفادة من هذه النتيجة في البحوث والدراسات المستقبلية في التفكير الشكلي.
Keywords
التفكير الشكلي ، معلمو التربية الخاصة