Abstract
The current research aims to identify:-
1. Professional awareness among kindergarten teachers..
2. Self-regulation among kindergarten teachers.
3. The relationship between professional awareness and self-regulation among kindergarten teachers. To achieve this, the researcher prepared a measure of professional awareness, which consists of (25) items, and a measure of self-regulation, which consists of (30) items. After confirming the psychometric properties, it was applied to a sample of kindergarten teachers. The children were chosen randomly and consisted of (150) teachers. The results showed that the teachers have professional awareness and self-organization, and the existence of a positive, statistically significant correlation between the variables of professional awareness and self-regulation among kindergarten teachers. A number of recommendations and proposals were presented.
1. Professional awareness among kindergarten teachers..
2. Self-regulation among kindergarten teachers.
3. The relationship between professional awareness and self-regulation among kindergarten teachers. To achieve this, the researcher prepared a measure of professional awareness, which consists of (25) items, and a measure of self-regulation, which consists of (30) items. After confirming the psychometric properties, it was applied to a sample of kindergarten teachers. The children were chosen randomly and consisted of (150) teachers. The results showed that the teachers have professional awareness and self-organization, and the existence of a positive, statistically significant correlation between the variables of professional awareness and self-regulation among kindergarten teachers. A number of recommendations and proposals were presented.
Keywords
kindergarten teachers.
Professional awareness
self-regulation
Abstract
المستخلص:
يستهدف البحث الحالي التعرف على:-
1. الوعي المهني لدى معلمات رياض الأطفال ..
2. تنظيم الذات لدى معلمات رياض الأطفال.
3. العلاقة بين الوعي المهني وتنظيم الذات لدى معلمات رياض الأطفال ولتحقيق ذلك أعدت الباحثة مقياس الوعي المهني والذي يتكون من (25) فقرة، ومقياس تنظيم الذات والذي يتكون من (30) فقرة، وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية تم تطبيقه على عينة من معلمات رياض الأطفال اختيروا بطريقة عشوائية وتتكون من (150) معلمة وأظهرت النتائج إن المعلمات لديهم وعي مهني وتنظيم ذاتي ووجود علاقة ارتباط موجبه دالة احصائياَ بين متغيري الوعي المهني والتنظيم الذاتي لدى معلمات رياض الاطفال وتم تقديم عدد من التوصيات والمقترحات.
يستهدف البحث الحالي التعرف على:-
1. الوعي المهني لدى معلمات رياض الأطفال ..
2. تنظيم الذات لدى معلمات رياض الأطفال.
3. العلاقة بين الوعي المهني وتنظيم الذات لدى معلمات رياض الأطفال ولتحقيق ذلك أعدت الباحثة مقياس الوعي المهني والذي يتكون من (25) فقرة، ومقياس تنظيم الذات والذي يتكون من (30) فقرة، وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية تم تطبيقه على عينة من معلمات رياض الأطفال اختيروا بطريقة عشوائية وتتكون من (150) معلمة وأظهرت النتائج إن المعلمات لديهم وعي مهني وتنظيم ذاتي ووجود علاقة ارتباط موجبه دالة احصائياَ بين متغيري الوعي المهني والتنظيم الذاتي لدى معلمات رياض الاطفال وتم تقديم عدد من التوصيات والمقترحات.
Keywords
الوعي المهني‘ تنظيم الذات‘ معلمات رياض الأطفال