Abstract
The research aims to achieve the main objective of identifying the impact of the knowledge economy in achieving competitive advantage in the industrial sector in Iraq through a case study on the ICT industry and selecting the study sample from the employees of the general administrations of the three ICT companies in Iraq, (Asiacell, Zain Iraq, Cork Telecom). The research found that the top management of ICT companies have a knowledge of knowledge management that the senior management of ICT companies have knowledge that the use of knowledge management will lead to competitive advantage among companies, Between the variable use of knowledge management and the achievement of competitive advantage among telecommunications companies in Iraq
The research presented a set of recommendations. Namely, the need to promote the dissemination of the concept and culture of knowledge management among all employees in the telecommunications sector and information technology through the establishment of training courses and seminars that show the importance of knowledge management and the benefits that the company or the institution to use correctly. Providing all the needs and possibilities ICT employees to apply what they learn from knowledge management in their work. To make the best use of the use of knowledge management, the need for academics and professionals to conduct research and studies on how to implement the management to find out is a true in order to achieve the best possible use of knowledge management in companies and enterprise applications in various sectors and disciplines. And face any problems or obstacles may hinder the application of knowledge management.
The research presented a set of recommendations. Namely, the need to promote the dissemination of the concept and culture of knowledge management among all employees in the telecommunications sector and information technology through the establishment of training courses and seminars that show the importance of knowledge management and the benefits that the company or the institution to use correctly. Providing all the needs and possibilities ICT employees to apply what they learn from knowledge management in their work. To make the best use of the use of knowledge management, the need for academics and professionals to conduct research and studies on how to implement the management to find out is a true in order to achieve the best possible use of knowledge management in companies and enterprise applications in various sectors and disciplines. And face any problems or obstacles may hinder the application of knowledge management.
Keywords
Competitive Advantage
ICT Sector.
Knowledge Management
Abstract
يهدف البحث إلى تحقيق هدف رئيس وهو التعرف على أثر الاقتصاد المعرفي في تحقيق الميزة التنافسية في القطاع الصناعي بالعراق من خلال دراسة حالة على قطاع صناعة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات واختيار عينة الدراسة من العاملين بالإدارات العامة لشركات الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات الثلاثة في العراق (أسيا سيل، زين العراق، كورك تليكوم).
وقد توصل البحث إلى مجموعة من النتائج وهي أن العاملين بالإدارة العليا لشركات الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات لديهم معرفة بإدارة المعرفة، أن العاملين بالإدارة العليا لشركات الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات لديهم معرفة بأن استخدام إدارة المعرفة سوف يؤدى إلى تحقيق ميزة تنافسية للشركات بين الشركات المنافسة، وجود علاقة ارتباطية طردية معنوية بين متغير مدى استخدام إدارة المعرفة وتحقيق الميزة التنافسية لدى شركات قطاع الاتصالات في العراق
وقد قدم البحث مجموعة من المقترحات وهي ضرورة العمل على زيادة نشر مفهوم وثقافة إدارة المعرفة لدى كافة العاملين في قطاع الاتصالات وتكنلوجيا المعلومات من خلال إقامة دورات تدريبية وندوات توضح أهمية إدارة المعرفة والفوائد التي تعود على الشركة أو المؤسسة من استخدامه بشكل صحيح، توفير كافة الاحتياجات والإمكانيات لدى العاملين في شركات الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات لتطبيق ما يتعلمون من إدارة المعرفة في عملهم وتحقيق أفضل استفادة ممكن من استخدام إدارة المعرفة، ضرورة قيام الأكاديميين والمهنيين بالعمل على إجراء أبحاث ودراسات متعلقة بكيفية تطبيق إدارة المعرفة يشكل صحيح من أجل تحقيق أفضل استخدام ممكن من تطبيقات إدارة المعرفة في الشركات والمؤسسات في مختلف القطاعات والتخصصات ومواجهة أي مشكلات أو عوائق قد تعيق تطبيق إدارة المعرفة.
وقد توصل البحث إلى مجموعة من النتائج وهي أن العاملين بالإدارة العليا لشركات الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات لديهم معرفة بإدارة المعرفة، أن العاملين بالإدارة العليا لشركات الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات لديهم معرفة بأن استخدام إدارة المعرفة سوف يؤدى إلى تحقيق ميزة تنافسية للشركات بين الشركات المنافسة، وجود علاقة ارتباطية طردية معنوية بين متغير مدى استخدام إدارة المعرفة وتحقيق الميزة التنافسية لدى شركات قطاع الاتصالات في العراق
وقد قدم البحث مجموعة من المقترحات وهي ضرورة العمل على زيادة نشر مفهوم وثقافة إدارة المعرفة لدى كافة العاملين في قطاع الاتصالات وتكنلوجيا المعلومات من خلال إقامة دورات تدريبية وندوات توضح أهمية إدارة المعرفة والفوائد التي تعود على الشركة أو المؤسسة من استخدامه بشكل صحيح، توفير كافة الاحتياجات والإمكانيات لدى العاملين في شركات الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات لتطبيق ما يتعلمون من إدارة المعرفة في عملهم وتحقيق أفضل استفادة ممكن من استخدام إدارة المعرفة، ضرورة قيام الأكاديميين والمهنيين بالعمل على إجراء أبحاث ودراسات متعلقة بكيفية تطبيق إدارة المعرفة يشكل صحيح من أجل تحقيق أفضل استخدام ممكن من تطبيقات إدارة المعرفة في الشركات والمؤسسات في مختلف القطاعات والتخصصات ومواجهة أي مشكلات أو عوائق قد تعيق تطبيق إدارة المعرفة.
Keywords
إدارة المعرفة، الميزة التنافسية، قطاع الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات.