Abstract
The study aims at introducing the gorilla strategy as a non-traditional creative approach, based on innovative, creative and innovative elements. This strategy is one of the modern topics that has raised the interest of researchers in marketing. Being a modern approach that enables business organizations specifically emerging, or (SMEs) with limited financial capabilities to effect positive events in the same customer and thus attract him to the products promoted by these organizations. Based on this, the study aims to show the effect of the gorilla strategy in attracting the customer to the products that are operated by Taj Al-Adl Company on distribution and sale, specifically the products of the Turkish brand (Komili) in the markets of Kirkuk governorate. A low cost promotional strategy known as these products has been applied , And acquired, and the study reached a set of conclusions that were founded to make proposals that we hope to be useful for the company investigated, and other companies.
Keywords
emerging small and medium-sized organizations
Gorilla strategy
Abstract
تسعى الدراسة إلى التعريف باستراتيجية الغوريلا كمنهج أبداعي غير تقليدي، يستند إلى عناصر خلاقة، مبتكرة، متجددة، إذ تعد هذه الاستراتيجية واحدة من المواضيع الحديثة التي أثارت اهتمام الباحثين في الشأن التسويقي، كونها منهج حديث يُمكن منظمات الأعمال وتحديدا الناشئة، أو الصغيرة والمتوسطة الحجم ذات الإمكانات المادية المحدودة من أحداث التأثير الإيجابية في نفس الزبون وبالتالي جذبه إلى المنتجات التي تروج لها هذه المنظمات. وتأسيساً على هذا تسعى الدراسة إلى بيان أثرها استراتيجية الغوريلا في جذب الزبون للمنتجات التي تعمل شركة تاج العدل للتجارة العامة على توزيعها وبيعها، وتحديدا منتجات علامة (Komili) التركية في أسواق محافظة كركوك، إذ تم تطبيق استراتيجية ترويجية منخفضة الكلفة تُعرف بهذه المنتجات، وتُحفز الزبون للتعرف عليها، واقتنائها، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات التي أسست لتقديم مقترحات نأمل ان تكون مجدية للشركة المبحوثة، ومثيلاتها من الشركات الأخرى.
Keywords
استراتيجية الغوريلا، منظمات ناشئة وصغيرة ومتوسطة الحجم.