Abstract
The aim of the study was to develop an educational program based on a systematic
approach and to demonstrate its effectiveness in acquiring geographical concepts and in
developing the values of tolerance and dialogue among fifth-grade literary students. The
study sample consisted of (60) students, who were equally divided into two groups: one
experimental and the other control. The researcher rewarded the two groups on a number
of variables. He also designed a test for acquiring geographical concepts and a scale for
measuring the values of tolerance and dialogue, ensuring their validity, interindividuality and
reliability. He also designed the educational program that he taught to the students of the
experimental group. The researcher used a number of statistical methods, such as t-test
for two independent samples, Pearson’s correlation coefficient and chi-square. The results
showed that the students of the experimental group, who studied the educational program
based on a systematic approach, outperformed the students of the control group, who studied according to the traditional program, in terms of acquiring geographical concepts and
in developing the values of tolerance and dialogue
approach and to demonstrate its effectiveness in acquiring geographical concepts and in
developing the values of tolerance and dialogue among fifth-grade literary students. The
study sample consisted of (60) students, who were equally divided into two groups: one
experimental and the other control. The researcher rewarded the two groups on a number
of variables. He also designed a test for acquiring geographical concepts and a scale for
measuring the values of tolerance and dialogue, ensuring their validity, interindividuality and
reliability. He also designed the educational program that he taught to the students of the
experimental group. The researcher used a number of statistical methods, such as t-test
for two independent samples, Pearson’s correlation coefficient and chi-square. The results
showed that the students of the experimental group, who studied the educational program
based on a systematic approach, outperformed the students of the control group, who studied according to the traditional program, in terms of acquiring geographical concepts and
in developing the values of tolerance and dialogue
Keywords
acquisition
educational program
Geographical concepts
systemic approach
tolerance and dialogue values .
Abstract
هدفــت الدراســة الى بنــاء برنامــج تعليمــي قائــم عــى وفــق المدخــل المنظومــي وبيــان فاعليتــه في اكتســاب
المفاهيـم الجغرافيـة وتنميـة قيـم التسـامح والحـوار لـدى طـاب الصـف الخامـس الادبي ، تألفـت عينـة الدراسـة
مــن( ) ً 60طالبــا موزعــن بالتســاوي الى مجموعتــن احداهمــا تجريبيــة والاخــرى ضابطــة ، كافــئ الباحــث بــن
ً المجموعتـن في عـدد مـن المتغـرات، كـا قـام بإعـداد اختبـارا لاكتسـاب المفاهيـم الجغرافيـة ومقياسـا لقيـاس قيـم
التسـامح والحـوار وتأكـد مـن صدقهـا وتميزهمـا وثباتهـا، كـا قـام بإعـداد البرنامـج التعليمـي الـذي دره لطـاب
المجموعــة التجريبيــة.
اسـتعمل الباحـث وسـائل احصائيـة عديـدة كالاختبـار التائـي ( )t-testلعينتـن مسـتقلتن ، ومعامـل ارتبـاط
برسـون ، ومربـع كاي ، واظهـرت النتائـج تفـوق طـاب المجموعـة التجريبيـة الذيـن درسـوا بالبرنامـج التعليمـي
عـى وفـق المدخـل المنظومـي عـى طـاب المجموعـة الضابطـة الذيـن درسـوا وفـق البرنامـج التقليـدي في اختبـار
اكتسـاب المفاهيـم الجغرافيـة ومقيـاس تنميـة قيـم التسـامح والحـوار في الاختبـار البعـدي
المفاهيـم الجغرافيـة وتنميـة قيـم التسـامح والحـوار لـدى طـاب الصـف الخامـس الادبي ، تألفـت عينـة الدراسـة
مــن( ) ً 60طالبــا موزعــن بالتســاوي الى مجموعتــن احداهمــا تجريبيــة والاخــرى ضابطــة ، كافــئ الباحــث بــن
ً المجموعتـن في عـدد مـن المتغـرات، كـا قـام بإعـداد اختبـارا لاكتسـاب المفاهيـم الجغرافيـة ومقياسـا لقيـاس قيـم
التسـامح والحـوار وتأكـد مـن صدقهـا وتميزهمـا وثباتهـا، كـا قـام بإعـداد البرنامـج التعليمـي الـذي دره لطـاب
المجموعــة التجريبيــة.
اسـتعمل الباحـث وسـائل احصائيـة عديـدة كالاختبـار التائـي ( )t-testلعينتـن مسـتقلتن ، ومعامـل ارتبـاط
برسـون ، ومربـع كاي ، واظهـرت النتائـج تفـوق طـاب المجموعـة التجريبيـة الذيـن درسـوا بالبرنامـج التعليمـي
عـى وفـق المدخـل المنظومـي عـى طـاب المجموعـة الضابطـة الذيـن درسـوا وفـق البرنامـج التقليـدي في اختبـار
اكتسـاب المفاهيـم الجغرافيـة ومقيـاس تنميـة قيـم التسـامح والحـوار في الاختبـار البعـدي
Keywords
البرنامـج التعليمـي ، المدخـل المنظومـي ، الاكتسـاب ، المفاهيـم الجغرافيـة ، قيـم التسـامح والحـوار