Abstract
Abstract
The study aimed to the definition of how to define the mechanisms of the transition to e-learning in graduate studies through education and sources it. And building mechanism for how to conduct planning to shift to e-learning in the Graduate School of Management and Economics at the University of Wasit and the definition of tools to help the process of planning for the shift to e-learning and came importance of the study it is important the role of planning before switching to e-learning, where it is available to the scientific way for the College of Business and Economics as a nucleus of the University of Wasit to keep up with the developed societies, moving at the University of Wasit from traditional systems point to the electronic systems in graduate and use researcher Platform for research and practical application stage has reached the study to the number of results from the most important is that most of the included sample in favor of what came questionnaire as strategies to shift to e-learning, where it was approved on all points and 100% except the first point has got 90% and this means can these points are essential to shift to e-learning. The study found a number of recommendations including the allocation of adequate resources was able to cover the expenses of e-learning tools and involving teachers intensive courses managed to master dealing with e-learning tools and building websites specialized scientific able to content management and mutual interaction between professors and students, by and between the scientific departments, professors and students on the other hand, and building digital repositories contain electronic resources of various kinds to be supportive of educational programs accredited
The study aimed to the definition of how to define the mechanisms of the transition to e-learning in graduate studies through education and sources it. And building mechanism for how to conduct planning to shift to e-learning in the Graduate School of Management and Economics at the University of Wasit and the definition of tools to help the process of planning for the shift to e-learning and came importance of the study it is important the role of planning before switching to e-learning, where it is available to the scientific way for the College of Business and Economics as a nucleus of the University of Wasit to keep up with the developed societies, moving at the University of Wasit from traditional systems point to the electronic systems in graduate and use researcher Platform for research and practical application stage has reached the study to the number of results from the most important is that most of the included sample in favor of what came questionnaire as strategies to shift to e-learning, where it was approved on all points and 100% except the first point has got 90% and this means can these points are essential to shift to e-learning. The study found a number of recommendations including the allocation of adequate resources was able to cover the expenses of e-learning tools and involving teachers intensive courses managed to master dealing with e-learning tools and building websites specialized scientific able to content management and mutual interaction between professors and students, by and between the scientific departments, professors and students on the other hand, and building digital repositories contain electronic resources of various kinds to be supportive of educational programs accredited
Abstract
المستخلص
هدفت الدراسة الى التعريف بكيفية تحديد اليات التحول الى التعليم الالكتروني في الدراسات العليا بوسائل التعليم ومصادره. وتقديم الية لكيفية إجراء التخطيط للتحول الى التعليم الالكتروني في الدراسات العليا كلية الادارة والاقتصاد في جامعة واسط والتعريف بالأدوات المساعدة لعملية التخطيط للتحول الى التعليم الالكتروني وجاءت اهمية الدراسة من دور المهم للتخطيط قبل التحول للتعليم الالكتروني ، حيث أنه السبيل العلمي المتاح أمام كلية الادارة والاقتصاد كنواة لجامعة واسط لمواكبة المجتمعات المتقدمة ، والانتقال بجامعة واسط من مرحلة النظم التقليدية إلى مرحلة النظم الالكترونية في الدراسات العليا و استخدام الباحثان منهاج البحث العملي التطبيقي وقد توصلت الدراسة الى عدد من النتائج من اهمها ان اغلب المشمولين بالعينة يؤيدون ما جاء بالاستبيان كاستراتيجيات للتحول الى التعليم الالكتروني حيث تمت الموافقة على جميع النقاط وبنسبة 100% ما عدى النقطة الاولى فقد حصلت على نسبة 90% وهذا يعني يمكن ان تكون تلك النقاط اساسية للتحول الى التعليم الالكتروني وتوصلت الدراسة الى عدد من التوصيات اهمها تخصيص موارد ملائمة تمكن من تغطية نفقات ادوات التعليم الالكتروني واشراك الاساتذة بدورات مكثفة تمكن من اتقان التعامل مع ادوات التعليم الالكتروني وبناء مواقع الكترونية علمية متخصصة قادرة على ادارة
المحتوى والتفاعل المتبادل بين الاساتذة والطلبة من جانب وبين الاقسام العلمية والاساتذة والطلبة من جانب اخر وبناء مستودعات رقمية تحتوي على المصادر الالكترونية بمختلف انواعها تكون داعمة للبرامج التعليمية المعتمدة في الدراسات العليا.
هدفت الدراسة الى التعريف بكيفية تحديد اليات التحول الى التعليم الالكتروني في الدراسات العليا بوسائل التعليم ومصادره. وتقديم الية لكيفية إجراء التخطيط للتحول الى التعليم الالكتروني في الدراسات العليا كلية الادارة والاقتصاد في جامعة واسط والتعريف بالأدوات المساعدة لعملية التخطيط للتحول الى التعليم الالكتروني وجاءت اهمية الدراسة من دور المهم للتخطيط قبل التحول للتعليم الالكتروني ، حيث أنه السبيل العلمي المتاح أمام كلية الادارة والاقتصاد كنواة لجامعة واسط لمواكبة المجتمعات المتقدمة ، والانتقال بجامعة واسط من مرحلة النظم التقليدية إلى مرحلة النظم الالكترونية في الدراسات العليا و استخدام الباحثان منهاج البحث العملي التطبيقي وقد توصلت الدراسة الى عدد من النتائج من اهمها ان اغلب المشمولين بالعينة يؤيدون ما جاء بالاستبيان كاستراتيجيات للتحول الى التعليم الالكتروني حيث تمت الموافقة على جميع النقاط وبنسبة 100% ما عدى النقطة الاولى فقد حصلت على نسبة 90% وهذا يعني يمكن ان تكون تلك النقاط اساسية للتحول الى التعليم الالكتروني وتوصلت الدراسة الى عدد من التوصيات اهمها تخصيص موارد ملائمة تمكن من تغطية نفقات ادوات التعليم الالكتروني واشراك الاساتذة بدورات مكثفة تمكن من اتقان التعامل مع ادوات التعليم الالكتروني وبناء مواقع الكترونية علمية متخصصة قادرة على ادارة
المحتوى والتفاعل المتبادل بين الاساتذة والطلبة من جانب وبين الاقسام العلمية والاساتذة والطلبة من جانب اخر وبناء مستودعات رقمية تحتوي على المصادر الالكترونية بمختلف انواعها تكون داعمة للبرامج التعليمية المعتمدة في الدراسات العليا.