Abstract
This study talks about evaluating fact of the teaching practices for physical education teachers (males and females) of secondary schools in al- Muthanah education directorate. The first chapter of the study contains many
items focused about definition of the study and talking about importance of it , in addition to the aims and the hypotheses of study . The second chapter also contains many items were about the theoretical studies and the similar studies. In the third chapter the researcher has used the descriptive method with survey style since it is convenient to the nature of study . He also has used a questionnaire as a mean for data collection accordance to the bases of scientific research and explore the opinions of experts as a first step . In the fourth chapter the phrases were treated statistically by factorial analysis of questionnaire sections, stability and the data were processed statistically by using the arithmetical means, standardized deviation, percentage, "t" test, Person correlation, and factorial. analysis. In the fifth chapter there were many conclusions, recommendations in addition to the suggestions but the most important were in the conclusions which referred to capability of the teachers in the secondary schools to have high standard of teaching practices and the importance of the experience factor in improvement and development teaching practices for physical education teachers males and females in al- Muthanah education directorate
items focused about definition of the study and talking about importance of it , in addition to the aims and the hypotheses of study . The second chapter also contains many items were about the theoretical studies and the similar studies. In the third chapter the researcher has used the descriptive method with survey style since it is convenient to the nature of study . He also has used a questionnaire as a mean for data collection accordance to the bases of scientific research and explore the opinions of experts as a first step . In the fourth chapter the phrases were treated statistically by factorial analysis of questionnaire sections, stability and the data were processed statistically by using the arithmetical means, standardized deviation, percentage, "t" test, Person correlation, and factorial. analysis. In the fifth chapter there were many conclusions, recommendations in addition to the suggestions but the most important were in the conclusions which referred to capability of the teachers in the secondary schools to have high standard of teaching practices and the importance of the experience factor in improvement and development teaching practices for physical education teachers males and females in al- Muthanah education directorate
Abstract
تتناول هذه الدراسة تقويم واقع ممارسات التدريس لمعلمي التربية الرياضية (ذكورا وإناثا) في المدارس الثانوية في مديرية تربية المثنى. يحتوي الفصل الأول من الدراسة على الكثير
ركزت البنود على تعريف الدراسة والتحدث عن أهميتها ، بالإضافة إلى أهداف الدراسة وفرضياتها. كما احتوى الفصل الثاني على العديد من البنود التي كانت حول الدراسات النظرية والدراسات المماثلة. في الفصل الثالث استخدم الباحث المنهج الوصفي مع أسلوب المسح لأنه ملائم لطبيعة الدراسة. كما استخدم الاستبيان كوسيلة لجمع البيانات وفقًا لأسس البحث العلمي واستكشاف آراء الخبراء كخطوة أولى. في الفصل الرابع تم التعامل مع العبارات إحصائياً عن طريق التحليل العاملي لأقسام الاستبيان ، والثبات ، وتم معالجة البيانات إحصائياً باستخدام الوسائل الحسابية ، والانحراف المعياري ، والنسبة المئوية ، واختبار "t" ، والارتباط الشخصي ، والعامل. التحليلات. في الفصل الخامس كان هناك العديد من الاستنتاجات والتوصيات بالإضافة إلى الاقتراحات ولكن كان من أهمها في الاستنتاجات التي أشارت إلى قدرة المعلمين في المدارس الثانوية على أن يكون لديهم مستوى عال من الممارسات التدريسية وأهمية عامل الخبرة في التحسين. وتطوير ممارسات التدريس لمعلمي التربية الرياضية ذكورا وإناثا في مديرية تربية المثنى
ركزت البنود على تعريف الدراسة والتحدث عن أهميتها ، بالإضافة إلى أهداف الدراسة وفرضياتها. كما احتوى الفصل الثاني على العديد من البنود التي كانت حول الدراسات النظرية والدراسات المماثلة. في الفصل الثالث استخدم الباحث المنهج الوصفي مع أسلوب المسح لأنه ملائم لطبيعة الدراسة. كما استخدم الاستبيان كوسيلة لجمع البيانات وفقًا لأسس البحث العلمي واستكشاف آراء الخبراء كخطوة أولى. في الفصل الرابع تم التعامل مع العبارات إحصائياً عن طريق التحليل العاملي لأقسام الاستبيان ، والثبات ، وتم معالجة البيانات إحصائياً باستخدام الوسائل الحسابية ، والانحراف المعياري ، والنسبة المئوية ، واختبار "t" ، والارتباط الشخصي ، والعامل. التحليلات. في الفصل الخامس كان هناك العديد من الاستنتاجات والتوصيات بالإضافة إلى الاقتراحات ولكن كان من أهمها في الاستنتاجات التي أشارت إلى قدرة المعلمين في المدارس الثانوية على أن يكون لديهم مستوى عال من الممارسات التدريسية وأهمية عامل الخبرة في التحسين. وتطوير ممارسات التدريس لمعلمي التربية الرياضية ذكورا وإناثا في مديرية تربية المثنى