Abstract
The ornamentation of the Islamic is one patterns of Arts, which started in the presence of man on earth, has expressed the best expression of the identity of Islamic art. One of the important means to create beauty and to highlight the appearance of civilization of the renaissance of the Muslims, and flourished with a high degree, both in terms of design and remove them or in terms of subject matter and methods .
The aim of this research is to know the adopted foundations to work the Islamic ornamentation ,special Geometrical Islamic Ornamentation and use the Principles of Computer Graphics for the design of software by using the technology of two-dimension transformation (Rotation , transfer , Scaling and reflection) in addition to the use of the principle of repetition (which is common in use in Islamic ornamentation ) to create motifs and bring more aesthetic element to the decorative unity. Also, designed colorful Ornamentation borders .
The software designed in visual Basic 6 .
The aim of this research is to know the adopted foundations to work the Islamic ornamentation ,special Geometrical Islamic Ornamentation and use the Principles of Computer Graphics for the design of software by using the technology of two-dimension transformation (Rotation , transfer , Scaling and reflection) in addition to the use of the principle of repetition (which is common in use in Islamic ornamentation ) to create motifs and bring more aesthetic element to the decorative unity. Also, designed colorful Ornamentation borders .
The software designed in visual Basic 6 .
Abstract
تعد الزخرفة الاسلامية احد انماط الفنون التي بدأت منذ وجود الانسان على وجه الأرض وقد عبرت افضل تعبير عن هوية الفن الاسلامي . وهي احد الوسائل المهمة لصنع الجمال وإبراز المظهر الحضاري لنهضة المسلمين ، وازدهرت بدرجة عالية،سواء من حيث تصميمها وإخراجها او من حيث موضوعاتها وأساليبها .
يهدف البحث الى معرفة الاسس المعتمدة لعمل الزخارف وخاصة الزخارف الاسلامية الهندسية واستخدام مبادئ الرسم بالحاسوب لتصميم منظومة برمجية بسيطة خاصة بالتصاميم الزخرفية الاسلامية بإتباع تقنيات الانتقالات ثنائية الابعاد بالإضافة الى استخدام مبدأ التكرار الشائع في الزخارف الاسلامية لتكوين الوحدات الزخرفية . ايضا تم استخدام هذه المبادئ لتصميم الاطارات المزخرفة والملونة . صممت المنظومة البرمجية بلغة بيسك الاصدار 6 .
يهدف البحث الى معرفة الاسس المعتمدة لعمل الزخارف وخاصة الزخارف الاسلامية الهندسية واستخدام مبادئ الرسم بالحاسوب لتصميم منظومة برمجية بسيطة خاصة بالتصاميم الزخرفية الاسلامية بإتباع تقنيات الانتقالات ثنائية الابعاد بالإضافة الى استخدام مبدأ التكرار الشائع في الزخارف الاسلامية لتكوين الوحدات الزخرفية . ايضا تم استخدام هذه المبادئ لتصميم الاطارات المزخرفة والملونة . صممت المنظومة البرمجية بلغة بيسك الاصدار 6 .