Abstract
The research aims to determine the importance of quality dimensions presented by (Garvin,1984) in creating customers’ expectations and Perception such as Performance, Provided Service, Reliability, Product life, Service System, Conformance, and Aesthetic. quality dimensions for service presented by (Parasuraman, et al.,1988) such as Reliability, Assurance, Tangibles, Responsiveness, and Empathy. This is based on an idea states that understanding and realizing the quality dimensions of product and services will enhance customers capability to better choose products or services as well as urging production and service organizations to pursuit and identify the continuous changing customers preferences and developing in order to adapt and create compatibility between quality dimension and customer perception at the aim of achieving customer satisfaction and creating competitive advantages . The research presented many results in which Performance and Tangible took a for front effect respectively at both Products and Service levels. .
Keywords
customer
Key search terms : Quality
product
service
Abstract
الملخص
يسعى هذا البحث الى تحديد مدى أهمية أبعاد جودة المنتج التي طرحها (Garvin,1984) في خلق تصورات وإدراكات الزبائن والتي تشمل الإداء، الخدمات المقدمة، المعولية، المطابقة، الفترة الزمنية ( عمر المنتوج)، نظام الخدمة، الجمالية وكذلك ابعاد جودة الخدمة التي طرحها) Parasuman,et,al) والتي تشمل المعولية، الضمان، الملموسات، العاطفية، الاستجابة.
ويستند البحث على فكرة مفادها إن فهم وإدراك أبعاد جودة السلعة أو الخدمة سوف يعزز من قدرة الزبائن على اختيار السلعة أو الخدمة، مما يحتم على المنظمات الانتاجية والخدمية متابعة وتشخيص التفضيلات المستمرة التغییر وتطورها بإضافة أبعاد جديدة للمنتج أو الخدمة وضرورة التكيف والموائمة بين أبعاد الجودة وخلق تصورات بهدف تحقيق رضا الزبون فضلاً عن خلق ميزة تنافسية. وتوصل البحث إلى عدد من النتائج يتصدرها بعد الأداء والملموسية على مستوى أبعاد السلعة أو الخدمة وبالتوالي.
يسعى هذا البحث الى تحديد مدى أهمية أبعاد جودة المنتج التي طرحها (Garvin,1984) في خلق تصورات وإدراكات الزبائن والتي تشمل الإداء، الخدمات المقدمة، المعولية، المطابقة، الفترة الزمنية ( عمر المنتوج)، نظام الخدمة، الجمالية وكذلك ابعاد جودة الخدمة التي طرحها) Parasuman,et,al) والتي تشمل المعولية، الضمان، الملموسات، العاطفية، الاستجابة.
ويستند البحث على فكرة مفادها إن فهم وإدراك أبعاد جودة السلعة أو الخدمة سوف يعزز من قدرة الزبائن على اختيار السلعة أو الخدمة، مما يحتم على المنظمات الانتاجية والخدمية متابعة وتشخيص التفضيلات المستمرة التغییر وتطورها بإضافة أبعاد جديدة للمنتج أو الخدمة وضرورة التكيف والموائمة بين أبعاد الجودة وخلق تصورات بهدف تحقيق رضا الزبون فضلاً عن خلق ميزة تنافسية. وتوصل البحث إلى عدد من النتائج يتصدرها بعد الأداء والملموسية على مستوى أبعاد السلعة أو الخدمة وبالتوالي.
Keywords
المصطلحات الرئيسية للبحث: الجودة، المنتج، الخدمة، الزبون