Abstract
The search problem was focused That most trainers rely on educational mechanisms specific to skill only From Without resorting to the use of auxiliary factors accompanying the learning process because of the importance of complex skills in the learning process, the researcher suggested finding a solution to this problem, which is to improve the performance of players at the beginning of learning through a proposed field to teach some offensive skills and complex skills for ball players Hand ages 11-12, which includes special exercises for other complex skills. Therefore, the study aimed to Preparing a proposed field to teach some offensive skills and develop the complex skills of handball players aged 11-12 years. With regard to the research procedures, the researcher used the experimental method and the method of the two equal groups, and the research community included the players of specialized schools representing the Middle Euphrates region and the sample of the research was selected and they are the players of the specialized schools for the provinces of Diwaniyah, Muthanna and by (40) The player was divided into two experimental groups, and the officer as the researcher prepared an educational field for players after being presented to a group of experts and specialists, it was applied for two months as a tribal test was conducted for the members of the sample, and a test after each skill, after being learned directly. Fourth, it included the presentation of the results obtained and dealt with statistically, and then discussed all the results, and according to the results obtained the researcher reached.
Abstract
تركزت مشكلة البحث في ان اغلب المدربين يعتمدون على اليات تعليمية خاصة بالمهارة فقط من دون اللجوء إلى استعمال عوامل مساعدة ترافق عملية التعلم وذلك لأهمية المهارات المركبة في عملية التعلم لذلك اقترح الباحث ايجاد حل لهذه المشكلة وهي تحسين أداء اللاعبين في بدايات التعلم من خلال ميدان مقترح لتعليم بعض المهارات الهجومية والمهارات المركبة للاعبي كرة اليد بأعمار 11- 12 سنة الذي يتضمن تمرينات خاصة للمهارات المركبه أخرى . ولذلك فقد هدفت الدراسة الى إعداد ميدان مقترح لتعليم بعض المهارات الهجومية وتنمية المهارات المركبه للاعبي كرة اليد بأعمار 11-12 سنة . فيما يخص اجراءات البحث , فقد استخدم الباحث المنهج التجريبي وبأسلوب المجموعتين المتكافئتين ،وقد اشتمل مجتمع البحث على للاعبي مدارس تخصصية يمثلون منطقة الفرات الأوسط وقد اختيرت عينة البحث وهم لاعبو المدارس ألتخصصية لمحافظتي الديوانية , والمثنى وبواقع (40) لاعباً تم تقسيمهم على مجموعتين تجريبية, وضابطة كما عمد الباحث الى اعداد ميدان تعليمي للاعبين بعد ان عرض على مجموعة من الخبراء والمختصين , وقد تم تطبيقه لمدة شهرين اذ تم اجراء اختبار قبلي لافراد العينة ,واختبار بعدي لكل مهارة, بعد أن تم تعلمه مباشرة .اما الفصل, الرابع فقد تضمن عرض النتائج التي تم الحصول عليها والتعامل معها احصائيا ,ومن ثم مناقشة كل النتائج, وفي ضوء النتائج التي تم الحصول عليها توصل الباحث .