Abstract
Background belief or assumption about the world shared by the speaker and the addressee is widely used, especially in linguistics, pragmatics, logic and epistemology; it is called presupposition. The paper is divided into two parts. The first part of this paper makes an excursion into different views on this concept. The second part relates the concept to a specific art – the theatre and to its corresponding literary genre – drama. There follows a discussion of some basic presuppositions that appear in the theatre and an exploration which shows the use of presuppositions as a means of understanding the workings of discourse in drama. The data items come from Shakespeare and G.B. Shaw.
Abstract
يستخدم الافتراض وخلفية الاعتقاد على نطاق واسع حول العالم حيث يشترك فيها المتكلم والمخاطب، وخاصة في اللسانيات والمنطق، ونظرية المعرفة البراغماتية. ينقسم اليحث إلى جزأين. الجزء الأول يتناول وجهات نظر مختلفة حول هذا المفهوم. والجزء الثاني يتعلق بربط هذا المفهوم بالمسرح اما. وهنلك مناقشة لبعض الافتراضات الأساسية التي تظهر في المسرح واستكشاف ما يدل على استخدام هذه الافتراضات في المسرح عناصر البيانات تأتي من مسرحيات شكسبير وشو كوسيلة لفهم طريقة عمل الخطاب في الدراما