Abstract
Recent years have witnessed great development and progress in all fields, as the authorities concerned with education have sought to develop their systems in a manner consistent with the nature of the learner, his tendencies and trends, and to work on providing modern educational capabilities and techniques in order to achieve educational goals, by bringing students to a state of skillful and technical performance and applying and mastering skills correctly by relying on special strategies appropriate for learning those skills. This research aims to identify the effect of the tripartite dialogue strategy on learning some basic football skills for students, and to identify the differences in learning the performance of some basic football skills for students between the experimental and control groups, as the researchers used the experimental method in the style of two equivalent groups (experimental, control) with Pre-test and post-test, and the research community was the fourth-grade literary students at Al-Karrar Secondary School for Boys affiliated to the Directorate of Education of Babylon Governorate for the academic year (2023-2024), numbering (42) students, and the research sample was selected at (24) students divided equally into two experimental and control groups, where the educational units were applied for a period of (6) weeks at a rate of one educational unit per week, with a time of (45) minutes, and the steps of the triple dialogue strategy were applied, and the research came out with a set of conclusions, including: The triple dialogue strategy has a positive effect on learning to perform some basic football skills for students, and that applying the triple dialogue strategy gave a broader understanding of the basic football skills for students, as the researchers recommended: Emphasizing the conduct of similar and similar studies using the triple dialogue strategy in its three dimensions on other samples and games as it is one of the modern interactive strategies.
Keywords
basic skills
football
Triple dialogue strategy
Abstract
شهدت السنوات الأخيرة تطوراً وتقدماً كبيراً في كافة المجالات، اذ سعت الجهات المعنية بالتعليم إلى تطوير أنظمتها فيما يتفق وطبيعة المتعلم وميوله واتجاهاته والعمل على توفير الإمكانات والتقنيات التعليمية الحديثة من اجل الوصول الى الاهداف التربوية , وذلك من خلال توصيل الطلاب إلى حالة أداء مهاري وفني وتطبيق المهارات واتقانها بشكل صحيح من خلال الاعتماد على استراتيجيات خاصة ملائمة لتعلم تلك المهارات ، هذا ويهدف البحث الى التعرف على تأثير استراتيجية الحوار الثلاثي في تعلم بعض المهارات الاساسية بكرة القدم للطلاب ، والتعرف على الفروق في تعلم أداء بعض المهارات الاساسية بكرة القدم للطلاب بين المجموعتين التجريبية والضابطة ، حيث استخدم الباحثان المنهج التجريبي بأسلوب المجموعتين المتكافئتين (التجريبية , الضابطة) ذات الاختبار القبلي والبعدي ،وكان مجتمع البحث طلاب الصف الرابع الادبي في ثانوية الكرار للبنين التابعة الى مديرية تربية محافظة بابل للعام الدراسي (2023-2024) والبالغ عددهم (42) طالب ، واختيرت عينة البحث بواقع (24) طالب مقسمين بالتساوي الى مجموعتين تجريبية وضابطة ،حيث طبقت الوحدات تعليمية لمدة (6) أسابيع وبواقع وحدة تعليمية واحدة في الأسبوع ، زمنها (45) دقيقة ، وطبقت خطوات الاستراتيجية الحوار الثلاثي ، وخرج البحث بمجموعة استنتاجات منها: لاستراتيجية الحوار الثلاثي أثر ايجابي في تعلم أداء بعض المهارات الاساسية بكرة القدم للطلاب ، وان تطبيق استراتيجية الحوار الثلاثي اعطى فهم أوسع للمهارات الاساسية بكرة القدم للطلاب، حيث وصى الباحثان: التأكيد على اجراء دراسات مماثلة ومشابهه باستخدام استراتيجية الحوار الثلاثي بأبعادها الثلاثة على عينات والعاب اخرى لكونها من الاستراتيجيات التفاعلية الحديثة.
Keywords
استراتيجية الحوار الثلاثي
المهارات الاساسية
كرة القدم