Abstract
The current research aims to identify the obstacles to academic creativity among mathematics teachers and ways to overcome them from their point of view, the researcher followed the descriptive approach, the research community consisted of all mathematics teachers, numbering (969) teachers in Baghdad Governorate within the General Directorate of Education of Baghdad / Karkh III, and a random sample of (193) teachers was selected from the research community; To achieve the research objectives, the researcher prepared a questionnaire in Appendix (2), which was built and developed with the help of educational literature and previous studies related to the subject of the research, as well as the opinions of teachers and workers in the educational field, and the questionnaire consisted in (39) paragraphs distributed on (4) axes, and the results of the research reached the following: The field of students obtained the highest arithmetic average of (3.49), which is an average degree, followed by the field of administrative organizations, with an arithmetic average of (3.39), which is also an average degree, followed by the field of the teacher, with an arithmetic average of (3.21), which is also an average degree, The lowest arithmetic average was for the field of the nature of mathematics, and its amount was (3.16), which is an average degree, while the arithmetic average of the total score (for all fields) was (3.31), which is an average degree; As for the most important obstacles for each field separately, she extracted the arithmetic averages and standard deviations for each area of the research tool, The researcher has developed a number of recommendations, including paying attention to obstacles to creativity and activating them at a level that contributes to raising levels of concentration among students Proposals related to the research results include conducting a study to uncover the causes of weak academic creativity in mathematics departments in the colleges of education and basic education and ways to monitor and overcome them
Keywords
Academic creativity
Mathematics
Obstacles
teachers
Abstract
يهـدف البـحث الـحالي التـعرف إلى مـعوقات الابـداع الـدراسي لـدى مـعلمات مـادة الـرياضـيات وسبل التـغلب عليـها من وجهـة نـظرهن، اتبـعت البـاحثة المنـهج الوصـفي، اذ تكون مجـتمع الـبحث من جـميع مـعلمات الـرياضيات، والبـالغ عـددهن (969) معلمة في محافظـة بغداد ضمن المديرية العامة لتربية بغداد/ الكرخ الثالثة، اختيرت عيـنة البحث عـشوائية قوامها (193) معلمة من مجـتمع البـحث؛ ولتـحقيق أهــــداف البـحث أعدت الباحثة إستبانـــة ملحق (2)، بنيت الاستبانة بالإستعانـــة بالأدبيات التربـــوية، والدراســــات السابقــــة المتـعلقــــة بموضوع البحث، وكذلك أفادت الباحثة من آراء المعلمين، والعاملين في الحقل التربــــوي، وتكونت من (39) فقرة موزعــــة على (4) محاور، وتـوصـلت نتـائج البـحث الى ما يأتي: حصــــل مجال التلاميذ أعلى متوسط حسابي مقداره (3.49)، وهو بدرجـــة متوسطـــة، يليــــه مجـــــال التنظيمــــات الإداريــــة، بمتوســـط حســــابي مقداره (3.39)، وهو بدرجـــــة متوسطـــة أيضاً، يليه مجال المعلم، بمتوســــط حســـابي مقـــداره (3.21) وهــو بدرجة متوسطـــة أيضاً، أما أقل متوســــط حســــابي فكان لمجال طبيعــــة مادة الرياضيات، ومقداره (3.16)، وهو بدرجة متوسطة، في حين بلغ المتوسط الحسابي للدرجة الكلية (لجميع المجالات) (3.31)، وهو بدرجــــة متوسطــــة أما فيـــما يتعلـــــق بأهم المعوقـــــات لكل مجـــــال على حــــدة، فقد إستخرجـــــت المتوســــطات الحسابيـــــة والإنحرافــــــات المعياريــــــة لكــــــل مجـــــال من مجــــالات أداة البحـــــث، وقد وضـعت البـاحثة عـدد من الـتوصيات منها الاهتمام بمعوقات الابداع وتفعيلها بالمستوى الذي تساهم فيه في رفع وتنمية مستويات التفكير لدى الطلبة, والمـقترحات الـمتعلقة بـنتائج البـحث منها إجراء دراســـة للكشف عن أســباب ضعف الابداع الدراسي لدى أقسام الرياضيات بكليات التربية والتربية الأساسية وسبل معالجتها والتغلب عليها.
Keywords
مـعوقات، الابـداع الـدراسي، مـعلمات، مـادة الـرياضـيات