Abstract
The aim of the research is to identify the impact of the generative learning strategy on the achievement of the fifth scientific grade students in mathematics and the development of their clever thinking. For the academic year (2020-2021), the research sample consisted of (60) female students of the fifth scientific grade in the two middle schools (Al-Zohour and Al-Bayan), as each group consisted of (30) students, the two research groups were equalized in the variables (chronological age, intelligence, Previous and Clever Thinking Marks achievement The experiment lasted for a whole semester, the second semester of the academic year (2020-2021), the researcher prepared an achievement test for mathematics and a test for clever thinking, and their validity, psychometric properties and stability were confirmed. The students of the two research groups, and the results of the research showed the superiority of the students of the experimental group over the students of the control group in the achievement test and the skill test. Outcomes, recommendations and suggestions.
Keywords
achievement
Fifth Scientific
Generative Learning Strategy
Girls School Students
smart thinking
Abstract
هدف البحث تعرف اثر إستراتيجيـة الـتـعـلـم التولـيدي فـي تحصيل طـالبات الصف الـخامـس العلمي فـي مادة الرياضيات وتنميـة تفكيرهن الحاذق , وضعت الباحـثـة ثلاث فرضيات صفريـة , واعتمدت المـنهج التجريبي , شمل مجتمع البحث طـالبات الصف الـخامـس العلمي فـي المدارس الإعداديـة والثانويـة التابعة لمديريـة تربيـة صلاح الدين قسم تربيـة تكريت للعام الدراسي (2020-2021) , تكونت عينة البحث مـن (60) طـالبة مـن طـالبات الصف الـخامـس العلمي فـي اعداديتي (الزهور والبيان) اذ تكونت كل مجموعة مـن (30) طـالبة , تم تكافؤ مجموعتي البحث فـي متغيرات (العمر الزمـني , الذكاء , التحصيل السابق , درجات التفكير الحاذق) , استمرت التجربة فصلا دراسيا كاملا هو الكورس الثاني مـن العام الدراسي (2020-2021) , اعدت الباحـثـة اختبارا تحصيلـيا لمادة الرياضيات واختبارا للتفكير الحاذق , وتم التأكد مـن صدقهما وخصائصهما السايكومتريـة وثباتهما , وبعد تطبيق التجربة طبقت الباحـثـة اداتي البحث على طـالبات مجموعتي البحث , واظهرت نتائج البحث تفوق طـالبات المجموعة التجريبيـة على طـالبات المجموعة الضابطة فـي الاختبار التحصيلـي واختبار التفكير الحاذق , وفـي ضوء نتائج البحث خرجت الباحـثـة باستنتاجات وتوصيات ومقترحات.
Keywords
إستراتيجيـة الـتـعـلـم التولـيدي، التحصيل، التفكير الحاذق، طالبات المدرسة، الخامس العلمي