Abstract
The research aims at identifying the levels of attachment anxiety of male and female students at mosul university enrolled in second and fourth stages. It also aims at identifying the dimensions of affectional, cognitive and behavioral love, as well as finding the correlation between the concepts of attachment and love.
The sample of research comprised (374) male and female students enrolled at the college of Education for Human sciences in both the second and fourth stages.
The results show no differences concerning attachment of its two types (anxiety and avoidance) among second and fourth year students of both genders. There were significant differences though regarding the dimensions of love. The affectional love was in farour of female, there was no difference according to the variable of academic year (second and fourth). The cognitive dimension on the other hand was in farour of female students in the fourth stage. The behavioral dimensions was in farour of female students. There was no statistically significant relationship between the concept of love and attachment. Additionally Z.test showed no significant correlation concerning the gender and classroom.
The sample of research comprised (374) male and female students enrolled at the college of Education for Human sciences in both the second and fourth stages.
The results show no differences concerning attachment of its two types (anxiety and avoidance) among second and fourth year students of both genders. There were significant differences though regarding the dimensions of love. The affectional love was in farour of female, there was no difference according to the variable of academic year (second and fourth). The cognitive dimension on the other hand was in farour of female students in the fourth stage. The behavioral dimensions was in farour of female students. There was no statistically significant relationship between the concept of love and attachment. Additionally Z.test showed no significant correlation concerning the gender and classroom.
Keywords
Attachment style
Love
University students
Abstract
استهدف البحث الحالي التعرف على مستويات التعلق القلق والتجنبي لدى طلبة الجامعة في كلية التربية من الجنسين (ذكور واناث) ومن الصفين الرابع والثاني، فضلاً عن التعرف على أبعاد الحب الوجداني والمعرفي والسلوكي، وكذلك ايجاد العلاقة الارتباطية بين مفهومي التعلق والحب. تكونت عينة البحث من (374) طالب وطالبة من كلية التربية للعلوم الانسانية ومن الصفين الثاني والرابع. أما أداتا البحث فقد اعتمد على مقياسي مفهوم الحب الذي أعده (محمود، 2022) ومقياس التعلق لمايكولينسر المعرب من الباحثين.
أظهرت نتائج البحث عدم وجود فروق في التعلق بنوعيه القلق والتجنبي بين طلبة الصفين الثاني والرابع ومن الجنسين (ذكور، اناث)، فيما ظهرت فروق دالة في أبعاد مفهوم الحب الثلاثة، اذ جاء البعد الوجداني لصالح الاناث، ولم تظهر فروق تبعاً لمتغير الصف الدراسي (ثاني، رابع)، أما البعد المعرفي فكان لصالح الاناث في الصف الرابع، وكذلك البعد السلوكي كان لصالح الاناث. وتبين ان العلاقة بين متغيري مفهوم الحب والتعلق كانت دالة احصائياً، فيما لم تظهر نتائج الاختبار الزائي وجود علاقات ارتباطية دالة تبعاً لمتغيري الجنس والصف الدراسي.
أظهرت نتائج البحث عدم وجود فروق في التعلق بنوعيه القلق والتجنبي بين طلبة الصفين الثاني والرابع ومن الجنسين (ذكور، اناث)، فيما ظهرت فروق دالة في أبعاد مفهوم الحب الثلاثة، اذ جاء البعد الوجداني لصالح الاناث، ولم تظهر فروق تبعاً لمتغير الصف الدراسي (ثاني، رابع)، أما البعد المعرفي فكان لصالح الاناث في الصف الرابع، وكذلك البعد السلوكي كان لصالح الاناث. وتبين ان العلاقة بين متغيري مفهوم الحب والتعلق كانت دالة احصائياً، فيما لم تظهر نتائج الاختبار الزائي وجود علاقات ارتباطية دالة تبعاً لمتغيري الجنس والصف الدراسي.
Keywords
اسلوب التعلق، الحب، طلبة الجامعة