Abstract
The research aims to build a model for the level of effectiveness of electronic marketing and its reflection on building and developing competitiveness. Using the necessary tools for this, the most important of which are electronic technologies and the World Wide Web, especially the Internet and relevant effective means of communication, which depend largely on the foundations of the marketing mix in proper promotion and reducing costs, which is certainly reflected in reducing the prices of products and services provided to customers. For this purpose, the descriptive analytical approach was adopted through a rigorous questionnaire, where a questionnaire was distributed to a sample of 18, individuals from the medical, administrative and nursing staff, distributed over hospitals in the private sector. The study reached important conclusions, the most prominent of which is that the hospitals studied do not use or care about electronic marketing promotion sufficiently to meet the purpose, and it hadtangible negative impact on the faltering performanceKeywords: Electronic marketing – competitiveness. Information technology.
Keywords
competitiveness
Electronic marketing
Information technology
Abstract
يهدف البحث إلى بناء نموذج مستوى فاعلية التسويق الالكتروني وانعكاسه على بناء القدرة التنافسية وتطويرها باستخدام الادوات اللازمة لذلك ومن اهمها التقنيات الالكترونية والشبكة العنكبوتية ولاسيما الانترنيت ووسائل التواصل الفعالة ذات الصلة والتي تعتمد بصورة كبيرة على اسس المزيج التسويقي في الترويج السليم وتخفيض الكلف الذي ينعكس بالتأكيد على تخفيض اسعار المنتجات والخدمات المقدمة للزبائن اعتمد لهذا الغرض المنهج الوصفي التحليلي من خلال استبيان محكم .
حيث وزعت استبانة على عينة عشوائية متكونة من ١٤٠ فردا من الكادر الطبي والاداري والتمريضي وتتوزع على 3 مستشفيات بالقطاع الخاص الدراسة توصلت الى استنتاجات مهمة من ابرزها ان المستشفيات المبحوثة لا تستعمل ولا تهتم بالترويج التسويقي الالكتروني بشكل كاف يفي بالغرض وقد كان له انعكاس سلبي ملموس على تعثروانخفاض مستوى الأداء
حيث وزعت استبانة على عينة عشوائية متكونة من ١٤٠ فردا من الكادر الطبي والاداري والتمريضي وتتوزع على 3 مستشفيات بالقطاع الخاص الدراسة توصلت الى استنتاجات مهمة من ابرزها ان المستشفيات المبحوثة لا تستعمل ولا تهتم بالترويج التسويقي الالكتروني بشكل كاف يفي بالغرض وقد كان له انعكاس سلبي ملموس على تعثروانخفاض مستوى الأداء
Keywords
التسويق الالكتروني ، القدرة التنافسية، تقنية المعلومات