Abstract
The current research aims to identify (the effect of the Collins and Stephens model on the acquisition of Islamic concepts by female students in the fifth grade of primary school and the development of their social values). The researcher adopted an experimental design with partial control, to suit the nature of the research. The researcher was keen, before starting the experiment, to make the female students of the two research groups statistically equal in a number of The variables that are believed to have an impact on the safety of the experiment are: (the chronological age of the female students calculated in months, a measure of social values). The researcher adopted two tests to measure the variables of his research. The first test was the test of acquiring Islamic concepts, which in its final form consisted of (39) items and verified its validity, reliability and distinction, as well as conducting statistical analyzes of its items. The researcher also prepared a measure of social values, and the measure in its final form consisted of (33) items. Its validity, reliability and discrimination were verified, and the results showed the superiority of the experimental group over the control group in the test of acquiring Islamic concepts and the social values scale.
Keywords
Acquisition of Islamic Concepts
Collins and Stephens Model
social values
Abstract
يهدف البحث الحالي التــعرف (اثر انموذج كولنز وستيفنس في اكتساب المفاهيم الإسلامية عند طالبات الصف الخامس الابتدائي وتنمية قيمهن الاجتماعية) اعتمد الباحث التصميم التجريبي ذا الضبط الجزئي، لتناسبه مع طبيعة البحث، حرص الباحث قبل الشروع ببدء التجربة على تكافؤ طالبات مجموعتي البحث إحصائياً في عدد من المتغيرات التي يعتقد بأنها قد تؤثر في سلامة التجربة وهذه المتغيرات هي: (العمر الزمني للطالبات محسوبا بالأشهر، مقياس القيم الاجتماعية).اعتمد الباحث اختبارين لقياس متغيرات بحثهِ اما الاختبار الأول فكان اختبار اكتساب المفاهيم الإسلامية تكو بصيغته النهائية من (39) فقرة وتحقق من صدقه وثباته وتمييزه، وكذلك اجراء التحليلات الإحصائية لفقراته، كما أعدَّ الباحث مقياس القيم الاجتماعية وقد تكون المقياس بصورته النهائية من (33) فقرة وتحقق من صدقه وثباته وتمييزه، وأظهرت النتائج تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في اختبار اكتساب المفاهيم الإسلامية ومقياس القيم الاجتماعية.
Keywords
انموذج كولنز وستيفنس، اكتساب المفاهيم الإسلامية، القيم الاجتماعية