Abstract
The aim of the research is to:-
Identifying the level of psychological stress among primary school students in Nineveh Governorate. Identifying the level of school dropout among primary school students in Nineveh Governorate. Identifying the relationship between the level of psychological stress and the level of school dropout among primary school students in Nineveh Governorate.
The researcher used the descriptive approach in the style of correlational studies for its suitability and the nature of the research. The current research population is represented by primary school students in Nineveh Governorate, which includes the city center, villages, countryside, districts and districts affiliated with the governorate for the academic year (2023-2024), and their number is (9957) male and female students who have dropped out of school, with a percentage of ( 100%) distributed to all schools Nineveh Governorate: (5596) male and female school dropouts, with a percentage of (56.20), and (4361) female school dropouts, with a rate of (43.79), while the research sample consisted of (2500) male and female school dropouts, with a rate of (25.10) and a rate of (1250). One male and (1250) female students. The sample was selected randomly, and the researcher used the (psychological stress) scale For primary schools) and prepared before(Al-Ta\'i, 2024), and the (school dropout) scale prepared by (Al-Ta\'i, 2024). This statistics on the number of students dropping out of schools was obtained from the Planning and Statistics Department of the General Directorate of Education in Nineveh Governorate for the year (2023-2024
Identifying the level of psychological stress among primary school students in Nineveh Governorate. Identifying the level of school dropout among primary school students in Nineveh Governorate. Identifying the relationship between the level of psychological stress and the level of school dropout among primary school students in Nineveh Governorate.
The researcher used the descriptive approach in the style of correlational studies for its suitability and the nature of the research. The current research population is represented by primary school students in Nineveh Governorate, which includes the city center, villages, countryside, districts and districts affiliated with the governorate for the academic year (2023-2024), and their number is (9957) male and female students who have dropped out of school, with a percentage of ( 100%) distributed to all schools Nineveh Governorate: (5596) male and female school dropouts, with a percentage of (56.20), and (4361) female school dropouts, with a rate of (43.79), while the research sample consisted of (2500) male and female school dropouts, with a rate of (25.10) and a rate of (1250). One male and (1250) female students. The sample was selected randomly, and the researcher used the (psychological stress) scale For primary schools) and prepared before(Al-Ta\'i, 2024), and the (school dropout) scale prepared by (Al-Ta\'i, 2024). This statistics on the number of students dropping out of schools was obtained from the Planning and Statistics Department of the General Directorate of Education in Nineveh Governorate for the year (2023-2024
Keywords
primary schools
Psychological stress
Abstract
هدف البحث الى:-
التعرف على مستوى الضغوط النفسية لدى تلاميذ المدارس الابتدائية في محافظة نينوى .والتعرف على مستوى التسرب المدرسي لدى تلاميذ المدارس الابتدائية في محافظة نينوى والتعرف على العلاقة بين مستوى الضغوط النفسية ومستوى التسرب المدرسي لدىى تلاميذ المدارس الابتدائية في محافظة نينوى, واستخدم الباحث المنهج الوصفي بأسلوب الدراسات الارتباطية لملاءمته وطبيعة البحث.ويتمثل مجتمع البحث الحالي تلاميذ المدارس الابتدائية في محافظة نينوى والتي تشمل مركز المدينة والقرى والارياف والاقضية والنواحي التابعة للمحافظة للعام الدراسي (2023-2024), والبالغ عددهم (9957) تلميذ وتلميذة متسربين دراسيا وبنسبة (100%) موزعين على جميع مدارس محافظة نينوى بواقع (5596) تلميذ متسرب دراسيا وبنسبة (56,20) و(4361) تلميذة متسربة دراسيا وبنسبة (43,79) بينما بلغت عينة البحث على(2500) تلميذ وتلميذة متسربين دراسيا وبنسبة (25,10) وبواقع (1250) تلميذ و(1250) تلميذة, وتم اختيار العينة بالطريقة العشوائية, واستخدم الباحث مقياس (الضغوط النفسية للمدارس الابتدائية) والمعد من قبل (الطائي 2024), ومقياس (التسرب المدرسي) والمعد من قبل (الطائي, 2024), وتم الحصول على هذه الاحصائية عن عدد التلاميذ المتسربين من المدارس من قسم التخطيط والاحصاء التابع للمديرية العامة للتربية في محافظة نينوى للعام (2023-2024).
التعرف على مستوى الضغوط النفسية لدى تلاميذ المدارس الابتدائية في محافظة نينوى .والتعرف على مستوى التسرب المدرسي لدى تلاميذ المدارس الابتدائية في محافظة نينوى والتعرف على العلاقة بين مستوى الضغوط النفسية ومستوى التسرب المدرسي لدىى تلاميذ المدارس الابتدائية في محافظة نينوى, واستخدم الباحث المنهج الوصفي بأسلوب الدراسات الارتباطية لملاءمته وطبيعة البحث.ويتمثل مجتمع البحث الحالي تلاميذ المدارس الابتدائية في محافظة نينوى والتي تشمل مركز المدينة والقرى والارياف والاقضية والنواحي التابعة للمحافظة للعام الدراسي (2023-2024), والبالغ عددهم (9957) تلميذ وتلميذة متسربين دراسيا وبنسبة (100%) موزعين على جميع مدارس محافظة نينوى بواقع (5596) تلميذ متسرب دراسيا وبنسبة (56,20) و(4361) تلميذة متسربة دراسيا وبنسبة (43,79) بينما بلغت عينة البحث على(2500) تلميذ وتلميذة متسربين دراسيا وبنسبة (25,10) وبواقع (1250) تلميذ و(1250) تلميذة, وتم اختيار العينة بالطريقة العشوائية, واستخدم الباحث مقياس (الضغوط النفسية للمدارس الابتدائية) والمعد من قبل (الطائي 2024), ومقياس (التسرب المدرسي) والمعد من قبل (الطائي, 2024), وتم الحصول على هذه الاحصائية عن عدد التلاميذ المتسربين من المدارس من قسم التخطيط والاحصاء التابع للمديرية العامة للتربية في محافظة نينوى للعام (2023-2024).
Keywords
التسرب المدرسي
الضغوط النفسية
المدارس الابتدائية