Abstract
The aim of the research is to know the impact of the two strategies of the power of thinking and the ladder of cognitive growth in the achievement of the third intermediate grade students in biology and the development of their high-ranking thinking. The sample (91) students in three groups (first experimental (30) students studied according to the strength of thinking strategy, second experimental (31) students studied according to the cognitive growth ladder strategy, and a control group (30) students), the researcher prepared a high-ranking thinking test (32) items And the achievement test (25) items of the type of multiple choice, and the research revealed the existence of statistically significant differences between the experimental and control groups in the high-ranking thinking test and the achievement test in favor of the experimental groups.
Abstract
هدف البحث تعرف أثر إستراتيجيتي قوة التفكير وسلم النمو المعرفي في تحصيل طلاب الصف الثالث المتوسط في مادة علم الاحياء وتنمية تفكيرهم عالي الرتبة , شمل مجتمع البحث طلاب الصف الثالث المتوسط في المدارس الثانوية والمتوسطة التابعة للمديرية العامة لتربية محافظة نينوى للعام الدراسي (2020 – 2021) بلغت العينة (91) طالبا في ثلاث مجموعات (تجريبية اولى (30) طالبا درست وفق استراتيجية قوة التفكير وتجريبية ثانية (31) طالبا درست وفق استراتيجية سلم النمو المعرفي ومجموعة ضابطة (30) طالبا) ، أعدت الباحثة اختبار التفكير عالي الرتبة (32) فقرة والاختبار التحصيلي(25) فقرة من نوع الاختيار من متعدد، وكشف البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعات التجريبية والضابطة في اختبار التفكير عالي الرتبة والاختبار التحصيلي لصالح المجموعات التجريبية