Abstract
The research aims to determine the intensity of the impact of multi-sensory marketing on customer delight for the premium hotels (The Baron, Rayhana Karbala) in the Holy Governorate of Karbala. The problem was formulated through several questions that included the extent of awareness of the influencing trends between the variables in practice, and to establish the intellectual foundations of the research topic, multi-sensory marketing was measured. Through five dimensions (visual marketing, audio marketing, tactile marketing, olfactory marketing, gustatory marketing). Five dimensions (fairness, appreciation, security, trust, diversity) were also adopted to measure customer delight. In order to reach that goal, the questionnaire was used as a main tool in collecting data and information about the study sample, which represented a group of customers of excellent hotels in the holy governorate of Karbala, amounting to (374) customers. Thus, multiple conclusions were reached, the most important of which was the interest of the hotels in the study sample in applying the dimensions of Multi-sensory marketing in achieving customer delight. This research has come up with a set of recommendations, the most important of which is the need for hotel management to pay attention to applying multi-sensory marketing dimensions to arouse and stimulate customers’ senses towards the services provided.
Keywords
excellent hotels in province of Karbala
Keywords: multi-sensory marketing
Visual marketing customer delight
Abstract
يهدف البحث الى معرفة شدة تأثير تسويق متعدد الحواس في بهجة الزبون للفنادق الممتازة (البارون ، ريحانة كربلاء)بمحافظة كربلاء المقدسة، وتم صياغة المشكلة عبر عدة تساؤلات تضمنت مدى ادراك الاتجاهات التأثيرية بين المتغيرات تطبيقيا، ولتأصيل الاسس الفكرية لموضوع البحث، تم قياس تسويق متعدد الحواس عبر خمسة ابعاد ( التسويق البصري ، التسويق السمعي ،التسويق اللمسي ،التسويق الشمي، التسويق الذوقي).كذلك تم اعتماد خمسة ابعاد (العدالة ، التقدير، الامن، الثقة، التنوع) لقياس بهجة الزبون . ولغرض الوصول الى ذلك الهدف استُخدِمت الاستبانة كأداة رئيسة في جمع البيانات والمعلومات عن عينة الدراسة والتي تمثلت مجموعة من زبائن الفنادق الممتازة في محافظة كربلاء المقدسة والبالغ حجمها (374) زبون، وبالتالي قد تم التوصل الى استنتاجات متعددة كان من أهمها اهتمام الفنادق عينة الدراسة بتطبيق ابعاد تسويق متعدد الحواس في تحقيق بهجة الزبون، وقد توصل هذا البحث الى مجموعة من التوصيات اهمها ضرورة تولي اهتمام إدارات الفنادق بتطبيق ابعاد تسويق متعددة الحواس لإثارة وتحفيز حواس الزبائن تجاه الخدمات المقدمة.
Keywords
تسويق متعدد الحواس، بهجة الزبون ، التسويق البصري ، الفنادق الممتازة في محافظة كربلاء المقدسة