Abstract
Abstract
This paper aims at identifying the TASC model effect on the acquisition of survival chemistry by fifth scientific/applied graders. To do so, an experimental methodology was followed in the research design. The sample of the study consisted of two randomized groups, both are fifth scientific/applied graders of the Qassim AlMubarqa High School (Boys), in the academic year 2019-2020. The graders were then subdivided into an experiment group (24 students) and a control group (23 students). Both tentative groups were tested by several variables. To test the groups, a 45-item questionnaire (on chemical facts) has been designed. Additionally, Al-Saidy’s (2019) skillful thinking model, which includes 45 items, has been followed. Both tools were validated. The statistical processing of analysis and test results showed that TASC-assisted teaching helped the experiment group acquire skillful thinking and survival chemistry in comparison with the traditionally taught control group. The paper finally suggests several recommendations and tips.
This paper aims at identifying the TASC model effect on the acquisition of survival chemistry by fifth scientific/applied graders. To do so, an experimental methodology was followed in the research design. The sample of the study consisted of two randomized groups, both are fifth scientific/applied graders of the Qassim AlMubarqa High School (Boys), in the academic year 2019-2020. The graders were then subdivided into an experiment group (24 students) and a control group (23 students). Both tentative groups were tested by several variables. To test the groups, a 45-item questionnaire (on chemical facts) has been designed. Additionally, Al-Saidy’s (2019) skillful thinking model, which includes 45 items, has been followed. Both tools were validated. The statistical processing of analysis and test results showed that TASC-assisted teaching helped the experiment group acquire skillful thinking and survival chemistry in comparison with the traditionally taught control group. The paper finally suggests several recommendations and tips.
Keywords
TASC model; Acquisition; High schooling; Chemistry; Skillful Thinking; Science education
Abstract
ملخص البحث
هدف البحث إلى التعرف على اثر انموذج T A S C في اكتساب المفاهيم الكيميائية لدى طلاب الصف الخامس العلمي /التطبيقي ومهارات تفكيرهم الحاذق وللتحقق من ذلك اختير التصميم التجريبي وتمثل مجتمع البحث بِطلاب الصف الخامس العلمي (الاحيائي) من اعدادية قاسم المبرقع للبنين موزعة اختيرت بالطريقة العشوائية البسيطة شعبة (ب) المجموعة التجريبية (24) طالبا وشعبة (ب) المجموعة الضابطة (23) طالبا للعام الدراسي 2019/2020م تمت مكافأة مجموعتي البحث في متغيرات عديدة اما ادوات البحث أعداد البحث اختبار اكتساب المفاهيم الكيميائية مكوناً من (45) فقرة من نوع الاختيار من متعدد و فضلاً عن ذلك تم اعتماد مقياس مهارات التفكير الحاذق الذي أعده (السعيدي ، 2019) والمكون من من(56) فقرة وقد تم التحقق من صدق وثبات الأداتين ولتحقق من النتائج أستخدم الباحث مجموعة من الوسائل الإحصائية اظهرت النتائج ان التدريس بأنموذج T A S Cساعد المجموعة التجريبية على اكتساب المفاهيم الكيميائية ومهارات التفكير الحاذق مقارنة بطلاب المجموعة الضابطة وبناء على ذلك قدم الباحث عدد من التوصيات والمقترحات.
هدف البحث إلى التعرف على اثر انموذج T A S C في اكتساب المفاهيم الكيميائية لدى طلاب الصف الخامس العلمي /التطبيقي ومهارات تفكيرهم الحاذق وللتحقق من ذلك اختير التصميم التجريبي وتمثل مجتمع البحث بِطلاب الصف الخامس العلمي (الاحيائي) من اعدادية قاسم المبرقع للبنين موزعة اختيرت بالطريقة العشوائية البسيطة شعبة (ب) المجموعة التجريبية (24) طالبا وشعبة (ب) المجموعة الضابطة (23) طالبا للعام الدراسي 2019/2020م تمت مكافأة مجموعتي البحث في متغيرات عديدة اما ادوات البحث أعداد البحث اختبار اكتساب المفاهيم الكيميائية مكوناً من (45) فقرة من نوع الاختيار من متعدد و فضلاً عن ذلك تم اعتماد مقياس مهارات التفكير الحاذق الذي أعده (السعيدي ، 2019) والمكون من من(56) فقرة وقد تم التحقق من صدق وثبات الأداتين ولتحقق من النتائج أستخدم الباحث مجموعة من الوسائل الإحصائية اظهرت النتائج ان التدريس بأنموذج T A S Cساعد المجموعة التجريبية على اكتساب المفاهيم الكيميائية ومهارات التفكير الحاذق مقارنة بطلاب المجموعة الضابطة وبناء على ذلك قدم الباحث عدد من التوصيات والمقترحات.
Keywords
انموذج T A S C، اكتساب المفاهيم الكيميائية ، مهارات التفكير الحاذق