Abstract
The aim of the research is to identify the level of the psychological frequency of the research sample, and to identify the relationship of the psychological frequency to the perception of the point of the bowling ball fall.
The researchers used the descriptive approach in the method of the associative relationships for its convenience to the nature of the research. After conducting the pilot experiment, the researchers conducted the main experiment in which the psychological frequency scale was distributed. The researchers applied the test of the perception of the ball fall point to the research community composed of (01) players representing the national bowling team.
After collecting the data and treating them statistically, the researchers concluded that the bowlers have an average frequency level, and there is a significant correlation between the psychological frequency and the test of the perception of the point of the fall of the ball among bowlers. The researchers recommended the necessity of psychological preparation during the application of programs and training units to the bowlers, with the need to the trainer's knowledge of the concept and reasons of the psychological frequency.
The researchers used the descriptive approach in the method of the associative relationships for its convenience to the nature of the research. After conducting the pilot experiment, the researchers conducted the main experiment in which the psychological frequency scale was distributed. The researchers applied the test of the perception of the ball fall point to the research community composed of (01) players representing the national bowling team.
After collecting the data and treating them statistically, the researchers concluded that the bowlers have an average frequency level, and there is a significant correlation between the psychological frequency and the test of the perception of the point of the fall of the ball among bowlers. The researchers recommended the necessity of psychological preparation during the application of programs and training units to the bowlers, with the need to the trainer's knowledge of the concept and reasons of the psychological frequency.
Abstract
يهدف البحث إلى التعرف على مستوى التكرار النفسي لدى عينة البحث، والتعرف على علاقة التكرار النفسي بإدراك نقطة سقوط الكرة البولينج.
استخدم الباحثان المنهج الوصفي بأسلوب العلاقات الارتباطية لملاءمته لطبيعة البحث. وبعد إجراء التجربة الاستطلاعية، أجرى الباحثان التجربة الرئيسية التي وزع فيها مقياس التكرار النفسي. وطبق الباحثان اختبار إدراك نقطة سقوط الكرة على مجتمع البحث المكون من (01) لاعباً يمثلون المنتخب الوطني للبولينج.
وبعد جمع البيانات ومعالجتها إحصائياً، توصل الباحثان إلى أن لاعبي البولينج يتمتعون بمستوى تكرار متوسط، وهناك ارتباط معنوي بين التكرار النفسي واختبار إدراك نقطة سقوط الكرة لدى لاعبي البولينج. وأوصى الباحثان بضرورة الإعداد النفسي أثناء تطبيق البرامج والوحدات التدريبية على لاعبي البولينج، مع ضرورة إلمام المدرب بمفهوم التكرار النفسي وأسبابه.
استخدم الباحثان المنهج الوصفي بأسلوب العلاقات الارتباطية لملاءمته لطبيعة البحث. وبعد إجراء التجربة الاستطلاعية، أجرى الباحثان التجربة الرئيسية التي وزع فيها مقياس التكرار النفسي. وطبق الباحثان اختبار إدراك نقطة سقوط الكرة على مجتمع البحث المكون من (01) لاعباً يمثلون المنتخب الوطني للبولينج.
وبعد جمع البيانات ومعالجتها إحصائياً، توصل الباحثان إلى أن لاعبي البولينج يتمتعون بمستوى تكرار متوسط، وهناك ارتباط معنوي بين التكرار النفسي واختبار إدراك نقطة سقوط الكرة لدى لاعبي البولينج. وأوصى الباحثان بضرورة الإعداد النفسي أثناء تطبيق البرامج والوحدات التدريبية على لاعبي البولينج، مع ضرورة إلمام المدرب بمفهوم التكرار النفسي وأسبابه.