Abstract
The current research aims at an impact of Paternalistic leadership in psychological empowerment at a sample level of universities and civil. The research launched a president with several questions about the nature of the relationship between its field variables and was the most important (the level of Paternalistic leadership in psychological empowerment at the level of universities and civil colleges?) In order to reach results, an analytical descriptive approach and data collection were used through the questionnaire , The research community included six universities and civil colleges in the Holy Governorate of Karbala and the research sample (158) of staff, The research has adopted a set of statistical methods representing the testing of natural distribution, global analysis, descriptive statistics, simple correlation analysis and modeling of structural equation , Based on prefabricated programs such as (SPSS V. 23; AMOS V.23; Microsoft Excel 2010) . The study has reached a range of conclusions, most importantly, with the existence of a significant links and an impact among Paternalistic leadership and psychological empowerment The existence of an impact relationship of a significant indication of the sub-variable of independent Paternalistic leadership with psychological empowerment. The important recommendations made were the necessity of consolidating parental leadership behaviors in universities and colleges, the research sample, and encouraging researchers to focus their efforts on patriarchal-oriented topics, which are of great importance in promoting psychological empowerment.
Keywords
Paternalistic leadership
psychological empowerment for employees
Abstract
يهدف البحث الحالي الى بيان تأثير القيادة الأبوية في التمكين النفسي على مستوى عينة من الجامعات والكليات الأهلية . وقد انطلق البحث بمشكلة رئيسة تضمنت عدة تساؤلات تدور حول طبيعة العلاقة بين متغيراتها ميدانيا وكان اهمها (ما هو مستوى تأثير القيادة الأبوية في التمكين النفسي على مستوى الجامعات والكليات الأهلية؟) ومن اجل التوصل الى النتائج استُخدم المنهج الوصفي التحليلي وجمع البيانات من الاستبانة ، واشتمل مجتمع البحث ستة من الجامعات والكليات الأهلية في محافظة كربلاء المقدسة وبلغت عينة البحث (158) من الموظفين ، وقد اعتمد البحث على مجموعة من الأساليب الاحصائية تمثلت باختبار التوزيع الطبيعي والتحليل العاملي التوكيدي والاحصاءات الوصفية وتحليل الارتباط البسيط ونمذجة المعادلة الهيكلية ،استنادا الى البرامج الجاهزة مثل (SPSS V. 23 ; Amos V.23 ; Microsoft Excel 2010) . توصلت الدراسة الى مجموعة من الاستنتاجات تمثلت اهمها بوجود علاقتي ارتباط وتأثير ذات دلالة معنوية بين القيادة الأبوية والتمكين النفسي ووجود علاقة تأثير ذات دلالة معنوية للمتغير المستقل القيادة الأبوية بالتمكين النفسي . وكانت اهم التوصيات المقدمة ضرورة ترسيخ سلوكيات القيادة الأبوية في الجامعات والكليات عينة البحث وتشجيع الباحثين على تركيز جهودهم في المواضيع ذات التوجه الأبوي والتي لها أهمية كبيرة في تعزيز التمكين النفسي .
Keywords
القيادة الأبوية ،التمكين النفسي للعاملين.