Abstract
The banking sector is a cornerstone of the national economy because of its large role of economic development of a country, which requires the advancement of this vital sector and to raise the awareness in the accompanying to survive and grow. This research has dealt with affects of ethics on the quality of banking service from a financial perspective. It has also saught to achieve a number of applicable and cognitive goals through the selection of (10) Iraqi private banks. For assessment theperiod of the research extend from (2005-2014) . the dialectical relationship between the (ethic) and its impacts on banking service quality assessed through a set of questions.
Two main hypotheses were formulated to reflect the correlation between the variables discussed in order to achieve the objective of the research. These hyptheses reflects that there is no morale coorelation between ethics and quality of banking services.
The researcher recommends the need to adopt to changes in the banking ethics and its dissemination to the community as they have a major role in improving the quality of banking services
Two main hypotheses were formulated to reflect the correlation between the variables discussed in order to achieve the objective of the research. These hyptheses reflects that there is no morale coorelation between ethics and quality of banking services.
The researcher recommends the need to adopt to changes in the banking ethics and its dissemination to the community as they have a major role in improving the quality of banking services
Keywords
Banking Ethics
Banking Service
Professional Ethics
Quality of Service
Abstract
يعد القطاع المصرفي ركن اساسي من اركان الاقتصاد الوطني لما له من دور كبير في التنمية الاقتصادية لاي بلد مما يتطلب النهوض بهذا القطاع الحيوي والاهتمام بكل التغيرات المصاحبة له من اجل البقاء والنمو والاستمرار ووفقا لذلك فقد تناول البحث (دور الاخلاقيات في جودة الخدمة المصرفية بمنظور مالي) وسعى البحث الى تحقيق جملة من الاهداف المعرفية والتطبيقية منها التقصي العلمي نظريا وتطبيقيا للاخلاقيات من خلال اختيار (10) مصارف عراقية خاصة من ضمن المصارف العاملة في العراق وكانت المدة المبحوثة للفترة (2005-2014) وتجسدت مشكلة البحث في جدلية العلاقة بين الاخلاقيات وجودة الخدمة المصرفية من خلال مجموعة من التساؤلات للتوصل الى تاثير الاخلاقيات في جودة الخدمة المصرفية وصولا الى المؤشرات الاكثر تاثيرا وقد تم صياغة فرضيتين رئيسة تعكس الارتباط والتاثير بين المتغيرات موضوع البحث لتحقيق هدف البحث والعلاقة المتبادلة بين متغيرات البحث وبيان اهم العلاقات الضرورية وبيان معنوياتها للخروج بنتائج التاثير للمتغير المستقل في المتغير التابع وفقا لاختبارات احصائية استخدمت لهذا الغرض. وقد اثبتت (الاخلاقيات) الاتبارط غير المعنوي مع جودة الخدمة المصرفية مما يعني ضعف ادراك المصارف لاهمية الاخلاق في تحقيق جودة الخدمة المصرفية وهذا ما اكدت عليه الفرضية الرئيسة الاولى وقد تم استخدام موشرات مالية للتحليل تعبر عن الاخلاقيات وجودة الخدمة المصرفية للبحث كما اثبت (الاخلاقيات) تاثير غير معنوي في جودة الخدمة المصرفية وهذا ما دلت عليه علاقة التاثير وما اكدت عليه الفرضية الرئيسة الثانية اما اهم الاستنتاجات التي توصل اليها البحث فقد حقق المستوى الاعلى للاخلاقيات كلا من (المصرف, الخليج وسومر والشرق الاوسط وبابل) واظهر التحليل الاحصائي الارتباط والتاثير غير المعنوي للاخلاق في جودة الخدمة.
Keywords
الاخلاق
الاخلاق المهنية
الاخلاقيات المصرفية
جودة الخدمة
جودة الخدمة المصرفية.