Abstract
The objective of the study was to prepare the ADHD for children aged (5-6) years as well as to identify the effect of early intervention method using a small group of toys to reduce hyperactivity (ADH) among children aged 5-6 years in kindergarten in the centerof autism inBabil Governorate. The researchers used experimental design of the equivalent groups of a sample of (16) children with hyperactive activity and according to the measure of the excess motor activity prepared by the researchers. This sample was divided into two groups, one experimental of (8) children, and one of the important steps taken by the researchers is the use of scientific research tools, as well as the appropriate tools and devices and the preparation of the form of evaluation of the activity of hyperactivity, which was presented to a group of experts and specialists, and then conduct a mini-exploratory experiment on a sample of the research community and outside the basic research sample, and find equivalence between the two groups of research in the dependent variable of the researcher, which is hyperactivity after the pre-test, then apply the approach of early intervention using a small toy group, which amounted to (8) teaching units. After the completion of conducting the approach, the post tests were conducted, and data were extracted which have been processed by the appropriate statistical means and then presented, analyzed and discussed by the scientific method depending on the relevant sources and then come out with the conclusions that were the most important 1.The hyperactivity among children was identified in the research sample through the standard prepared
Keywords
early intervention
hyperactive activity (ADHD)
small toys
Abstract
هدف البحث إلى إعداد مقياس النشاط الحركي الزائد(ADHD) للأطفال بعمر(5-6) سنوات، فضلا عن معرفة تأثير منهج تدخل مبكر باستعمال مجموعة العاب صغيرة في تخفيف النشاط الحركي الزائد(ADH) لدى أطفال الرياض بعمر(5-6) سنوات في مركز التوحد في محافظة بابل، واستعمل الباحثون المنهج التجريبي ذو التصميم التجريبي المجموعات المتكافئة لعينة قوامها (16) طفلا ممن لديهم نشاط حركي زائد وحسب مقياس النشاط الحركي الزائد المعد من الباحثون ، وتم تقسيم هذه العينة إلى مجموعتين، إحداهما تجريبية وبعدد(8) أطفال والأخرى ضابطة وبعدد(8) أطفال أيضا، ومن الخطوات المهمة التي اتبعتها الباحثون في إجراءات البحث هي استعمال أدوات البحث العلمي، فضلا عن الأدوات والأجهزة المناسبة ، كذلك إعداد استمارة تقويم النشاط الحركي الزائد التي تم عرضها على مجموعة من السادة الخبراء والمختصين، ومن ثم إجراء تجربة استطلاعية مصغرة على عينة من مجتمع البحث ومن خارج عينة البحث الأساسية، وإيجاد التكافؤ بين مجموعتي البحث في متغير البحث التابع الذي هو النشاط الحركي الزائد وذلك بعد إجراء الاختبار القبلي، بعدها تم تطبيق منهج التدخل المبكر باستعمال مجموعة العاب صغيرة الذي بلغت مدته (8) وحدات تعليمية ، وبعد الانتهاء من تنفيذ المنهج أجريت الاختبارات البعدية واستخرجت البيانات التي تم معالجتها بالوسائل الإحصائية المناسبة ومن ثم عرضها وتحليلها ومناقشتها بالأسلوب العلمي بالاعتماد على المصادر ذات العلاقة ومن ثم الخروج بالاستنتاجات التي كان أهمها:-
Keywords
التدخل المبكر، الألعاب الصغيرة ، النشاط الحركي الزائد(ADHD)