Abstract
Mental abilities can be defined in several ways, including what Cattell (1971) proposed about two main types of mental abilities: fluid intelligence, which includes deductive and inductive reasoning, and crystallized intelligence, which includes abilities that reflect the influence of education and culture on verbal knowledge. Crystallized intelligence has been measured mostly through tests that include information, synonyms, identities, and verbal analogies, and it has played an important role in most intelligence tests, primarily reflecting the systematic role of language and acculturation in determining an individual's mental ability.
The research aimed to build a scale of crystallized intelligence and measure it in a sample in the early adulthood stage, as well as comparing males and females among them in this variable. Early adulthood is the time from about the age of nineteen to the age of thirty for most people. The researcher built a tool to measure crystallized intelligence in its three forms: synonyms, which include presenting words and are required to put synonymous words in terms of meaning, contradictions, which include presenting words and are required to put opposite words in terms of meaning, and verbal symmetry, which includes presenting two words between which there is a type of relationship and next to them a word and in front of it a space and is required to fill it with a word that forms with the word next to it the same type of relationship that is between the first two words; the apparent validity of the tool and the difficulty coefficient and the relationship with the total score were calculated, and it was applied to a sample of (270) individuals in the early adulthood stage (in the fourth grade of the university stage). The results indicated that the sample individuals enjoy crystallized intelligence in the form of synonyms and contradictions, but not in verbal symmetry. When comparing males and females, there were statistically significant differences in favor of females in the three forms of crystallized intelligence, but the level of statistical significance was also lower in verbal symmetry than in synonymous contradictions.
The research aimed to build a scale of crystallized intelligence and measure it in a sample in the early adulthood stage, as well as comparing males and females among them in this variable. Early adulthood is the time from about the age of nineteen to the age of thirty for most people. The researcher built a tool to measure crystallized intelligence in its three forms: synonyms, which include presenting words and are required to put synonymous words in terms of meaning, contradictions, which include presenting words and are required to put opposite words in terms of meaning, and verbal symmetry, which includes presenting two words between which there is a type of relationship and next to them a word and in front of it a space and is required to fill it with a word that forms with the word next to it the same type of relationship that is between the first two words; the apparent validity of the tool and the difficulty coefficient and the relationship with the total score were calculated, and it was applied to a sample of (270) individuals in the early adulthood stage (in the fourth grade of the university stage). The results indicated that the sample individuals enjoy crystallized intelligence in the form of synonyms and contradictions, but not in verbal symmetry. When comparing males and females, there were statistically significant differences in favor of females in the three forms of crystallized intelligence, but the level of statistical significance was also lower in verbal symmetry than in synonymous contradictions.
Abstract
يمكن تعريف القدرات العقلية بطرائق عدة منها ما اقترحه كاتيل 1971م عن نوعين رئيسيين من القدرات العقلية: الذكاء المرن الذي يتضمن الاستدلال الاستنتاجي والاستدلالي الاستقرائي، والذكاء المتبلور الذي يتضمن القدرات التي تعكس تأثير التعليم والثقافة في المعرفة اللفظية. وقد تم قياس الذكاء المتبلور في الغالب من خلال اختبارات تتضمن معلومات ومترادفات ومتطابقات وتناظرات لفظية، وقام بدور مهم في غالبية اختبارات الذكاء عاكساً في المقام الأول الدور المنهجي للغة والتثاقف في تحديد امكانية الفرد العقلية.
وقد هدف البحث إلى بناء مقياس للذكاء المتبلور وقياسه لدى عينة في مرحلة الرشد المبكر، كذلك المقارنة بين الذكور والإناث منهم في هذا المتغير. والرشد المبكر هو الزمن من حوالي سن التاسعة عشر إلى سن الثلاثين لدى معظم الناس.
وقامت الباحثة ببناء أداة لقياس الذكاء المتبلور بصوره الثلاث: المترادفات التي تتضمن تقديم كلمات والمطلوب وضع الكلمات المرادفة من حيث المعنى، والمتناقضات التي تتضمن تقديم كلمات والمطلوب وضع الكلمات المناقضة لها من حيث المعنى، والتناظر اللفظي الذي يتضمن تقديم كلمتين بينهما نوع من العلاقة وإلى جانبهما كلمة وأمامها فراغ والمطلوب ملؤه بكلمة تشكل مع الكلمة إلى جانبها نفس نوع العلاقة التي بين الكلمتين الأوليتين؛ وتم حساب الصدق الظاهري للأداة ومعامل الصعوبة والعلاقة مع المجموع الكلي، وتم التطبيق على عينة من (270) فرداً في مرحلة الرشد المبكر (في الصف الرابع من المرحلة الجامعية).
اشارت النتائج إلى ان أفراد العينة يتمتعون بالذكاء المتبلور في صورة المترادفات وصورة المتناقضات، لكن ليس في التناظر اللفظي وعند المقارنة بين الذكور والإناث كانت هناك فروق دالة إحصائياً لصالح الإناث في صور الذكاء المتبلور الثلاث ، لكن مستوى الدلالة الإحصائية كان أقل أيضاً في التناظر اللفظي مما في المترادفات المتناقضات.
وقد هدف البحث إلى بناء مقياس للذكاء المتبلور وقياسه لدى عينة في مرحلة الرشد المبكر، كذلك المقارنة بين الذكور والإناث منهم في هذا المتغير. والرشد المبكر هو الزمن من حوالي سن التاسعة عشر إلى سن الثلاثين لدى معظم الناس.
وقامت الباحثة ببناء أداة لقياس الذكاء المتبلور بصوره الثلاث: المترادفات التي تتضمن تقديم كلمات والمطلوب وضع الكلمات المرادفة من حيث المعنى، والمتناقضات التي تتضمن تقديم كلمات والمطلوب وضع الكلمات المناقضة لها من حيث المعنى، والتناظر اللفظي الذي يتضمن تقديم كلمتين بينهما نوع من العلاقة وإلى جانبهما كلمة وأمامها فراغ والمطلوب ملؤه بكلمة تشكل مع الكلمة إلى جانبها نفس نوع العلاقة التي بين الكلمتين الأوليتين؛ وتم حساب الصدق الظاهري للأداة ومعامل الصعوبة والعلاقة مع المجموع الكلي، وتم التطبيق على عينة من (270) فرداً في مرحلة الرشد المبكر (في الصف الرابع من المرحلة الجامعية).
اشارت النتائج إلى ان أفراد العينة يتمتعون بالذكاء المتبلور في صورة المترادفات وصورة المتناقضات، لكن ليس في التناظر اللفظي وعند المقارنة بين الذكور والإناث كانت هناك فروق دالة إحصائياً لصالح الإناث في صور الذكاء المتبلور الثلاث ، لكن مستوى الدلالة الإحصائية كان أقل أيضاً في التناظر اللفظي مما في المترادفات المتناقضات.