Abstract
The products of Iraqi industrial companies face severe competition in the market for several reasons, including its high cost compared to foreign products, as well as weak government support for national products, which led to its decline and inability to compete. The research leads to a basic hypothesis that: Target cost technology plays a key role in determining and reducing the cost of the product, and the most prominent finding of the research is that the work of the target cost technology helps reduce costs with one of its tools and develop the current product, which helps the economic unit to achieve a competitive advantage that enables it to compete and stay in the market.
Keywords
Competitive Advantage
strategic cost management
Target Cost Technology
Abstract
تواجه منتوجات الشركات الصناعية العراقية منافسة حادة في السوق لعدة لأسباب عدة منها ارتفاع تكلفته مقارنة بالمنتوجات الاجنبية وكذلك ضعف الدعم الحكومي للمنتوجات الوطنية مما ادى الى تراجعه وعدم قدرته على المنافسة, لذا يهدف البحث الى بيان المرتكزات المعرفية لتقنية التكلفة المستهدفة ودورها في قرار التسعير وتخفيض التكاليف, واستند البحث إلى فرضية اساسية مفادها : لتقنية الكلفة المستهدفة دور اساس لتحديد وتخفيض تكلفة المنتوج , وأبرز ما توصل اليه البحث ان عمل تقنية التكلفة المستهدفة يساعد على تخفيض التكاليف بإحدى ادواتها وتطوير المنتوج الحالي مما يساعد الوحدة الاقتصادية في تحقيق ميزة تنافسية تمكنها من المنافسة والبقاء في السوق.
Keywords
تقنية التكلفة المستهدفة، الميزة التنافسية، إدارة التكلفة الستراتيجية