Abstract
The research aims to determine the impact of core capabilities in their dimensions (empowerment, common vision, and strategic flexibility).in achieving the sustainable competitive advantage in the Abu Ghraib Dairy Factory in Baghdad, since the core capabilities are concerned with monitoring and controlling the markets in which the establishment operates, where information is collected and the organization's position in the markets is known, and the behavior of customers is determined as well. New markets and introducing new products to customers, so three variables were addressed in this study: the independent variable (essential capabilities), and the dependent variable (competitive advantage). influence between the variables, then the hypotheses were developed to be tested in the Abu Ghraib dairy factory for the purpose of the effect of the intrinsic capabilities in achieving competitive advantage. Data collection, as (110) questionnaires were distributed to a sample of workers in the factory, as (100) forms were retrieved, and they were tested by a group of statistical programs represented by (SPSS) and (AMOS).
The research reached a set of results, the most important of which is that the factory has substantial capabilities at a good level and has a competitive advantage at the local level. It found a statistically significant effect between the essential capabilities in the competitive advantage.
The research reached a set of results, the most important of which is that the factory has substantial capabilities at a good level and has a competitive advantage at the local level. It found a statistically significant effect between the essential capabilities in the competitive advantage.
Keywords
Abu Ghraib Dairy Factory
Competitive Advantage
core capabilities
Abstract
يهدف البحث إلى تحديد تأثير المقدرات الجوهرية بأبعادها (التمكين و الرؤيا المشتركة والمرونة الاستراتيجية) في تحقيق الميزة التنافسية في معمل البان ابو غريب في بغداد، كون أن المقدرات الجوهرية تهتم بمراقبة الأسواق التي تعمل فيها المؤسسة والتحكم فيها ، حيث يتم جمع المعلومات ومعرفة موقع المنظمة في الأسواق ويتم تحديد سلوك الزبائن كما يتم تحديد أسواق جديدة وتقديم منتجات جديدة للزبائن, لذا تم التطرق في هذه البحث الى متغيرين هما المتغير المستقل (المقدرات الجوهرية), والمتغير المعتمد (الميزة التنافسية) بعد تبلور الاطار النظري ومراجعة الدراسات السابقة ذات الصلة بموضوع البحث الحالية تم صياغة نموذج البحث ليعكس طبيعة العلاقة التأثيرية بين المتغيرات ، ثم وضعت الفرضيات لتختبر في معمل البان ابو غريب لغرض تأثير المقدرات الجوهرية في تحقيق الميزة التنافسية ومن اجل تحقيق ذلك الأثر اعتمد الباحثان في البحث على المنهج الوصفي التحليلي المختلط بين المنهج النوعي والكمي ، إذ تم الاعتماد على المقابلات الشخصية واستمارة استبيان بغية جمع البيانات ، إذ تم توزيع (110) استمارة وزعت على عينة من العاملين في المعمل ، إذ تم استرداد(100) استمارة, تم اختبارها عن طريق مجموعة من البرامج الإحصائية تتمثل ب (SPSS) و(AMOS) . وتوصل البحث الى مجموعة من النتائج من أهمها امتلاك المصنع مقدرات جوهرية بمستوى جيد ولديه ميزة تنافسية على المستوى المحلي ووجد تأثير ذو دلالة احصائية بين المقدرات الجوهرية في الميزة التنافسية.
Keywords
المقدرات الجوهرية ، الميزة التنافسية ، معمل البان ابو غريب