Abstract
This study aimed to investigate the relationship between achievement goals and Ego-strength among a sample of university students in Tikrit. This research relied on the descriptive relational method. The sample consisted of 200 students, selected through stratified random sampling. The researcher used previously validated measurements by Taha (2019) to assess achievement goals, and Hassan's (2013) test to measure ego-strength. The results indicated a significant relationship between these two variables. In light of the study's findings, several recommendations and suggestions are presented.
Abstract
يهدف البحث الحالي التعرف على درجة التوجهات الهدفية لدى طلبة الدراسات العليا في جامعة تكريت، فضلاً عن التعرف على درجة قوة الأنا لديهم ومن ثم التعرف على العلاقة بين التوجهات الهدفية ، وقوة الأنا لدى طلبة جامعة تكريت ، وقد اعتمد البحث الحالي على المنهج الوصفي الارتباطي، وقد شمل البحث الحالي على عينة شملت (200) طالب وطالبة تم اختيارهم عشوائياً ، وقد تم تبني مقياس التوجهات الهدفية الذي أعدَّه (طه، 2019) ومقياس قوة الأنا (حسن، 2013)، وقد اسفرت النتائج بوجود علاقة ارتباطية ما بين متغيري البحث ، وبناءً على هذه النتائج خرج الباحثان بمجموعة من التوصيات والمقترحات.