Abstract
By raising the following question:- What is the effectiveness of a model for evaluating educational experiences (knowledge and skill) included in the program for preparing students of the Department of Art Education for the teaching profession?, Therefore, the current research aims to:-1- Uncovering the courses included in the program to prepare students for the profession of teaching art education, which works to provide them with knowledge and skill educational experiences. 2- Access to building a model for evaluating educational experiences in the program to prepare students for the profession of teaching art education.
The research community consisted of a total of (37) male and female teachers. The researcher chose a random sample of (13) male and female teaching staff. The evaluation model was applied to them and presented to a group of arbitrators to verify honesty and stability. 1-The most important conclusions are: 2- Educational experiences include a set of cognitive, skill, and emotional components that focus on the practical side, especially with regard to plastic, theatrical and musical artistic skills.
The research community consisted of a total of (37) male and female teachers. The researcher chose a random sample of (13) male and female teaching staff. The evaluation model was applied to them and presented to a group of arbitrators to verify honesty and stability. 1-The most important conclusions are: 2- Educational experiences include a set of cognitive, skill, and emotional components that focus on the practical side, especially with regard to plastic, theatrical and musical artistic skills.
Keywords
educational experiences
Evaluation model
preparation program for students of the Department of Art Education.
Abstract
فمن خلال اثارة التساؤل الاتي:- ما مدى فاعلية انموذج لتقويم الخبرات التعليمية (المعرفية والمهارية) التي يتضمنها برنامج اعداد طلبة قسم التربية الفنية لمهنة التدريس؟، لذلك هدف البحث الحالي الى:- 1-الكشف عن المقررات الدراسية التي يتضمنها برنامج اعداد الطلبة لمهنة تدريس التربية الفنية والتي تعمل على اكسابهم للخبرات التعليمية المعرفية والمهارية. 2-الوصول الى بناء انموذج لتقويم الخبرات التعليمية في برنامج اعداد الطلبة لمهنة تدريس التربية الفنية.
تكون مجتمع البحث من مجموع التدريسيين البالغ عددهم (37) تدريسي وتدريسية، اختار الباحث منهم عينة عشوائية بلغت (13) تدريسي وتدريسية طبق عليهم انموذج التقويم وعرض على مجموعة من المحكمين للتحقق من الصدق والثبات.
اما اهم الاستنتاجات هي:تتضمن الخبرات التعليمية مجموعة من المكونات المعرفية والمهارية والوجدانية التي تركز على الجانب العملي خاصة ما يتعلق بالمهارات الفنية التشكيلية والمسرحية والموسيقية.
تكون مجتمع البحث من مجموع التدريسيين البالغ عددهم (37) تدريسي وتدريسية، اختار الباحث منهم عينة عشوائية بلغت (13) تدريسي وتدريسية طبق عليهم انموذج التقويم وعرض على مجموعة من المحكمين للتحقق من الصدق والثبات.
اما اهم الاستنتاجات هي:تتضمن الخبرات التعليمية مجموعة من المكونات المعرفية والمهارية والوجدانية التي تركز على الجانب العملي خاصة ما يتعلق بالمهارات الفنية التشكيلية والمسرحية والموسيقية.
Keywords
الخبرات التعليمية
انموذج التقويم
برنامج اعداد طلبة قسم التربية الفنية.