Abstract
The research aims to build clear perceptions about the level of impact of marketing deception in protecting consumer rights. The research was tested in five large retail markets in Baghdad and was applied to a sample consisting of (275) individuals representing a sample of the research community. The questionnaire was adopted as a tool for collecting data and information for the research, in addition to statistical tools and methods for extracting results. Including the statistical program (Excel.v.2013, Spss-v.25). To analyze the data and use the Pearson coefficient to test the research hypotheses, the research reached a set of conclusions, the most important of which was that a significant number of people do not have knowledge of their rights and how to protect them, and thus they may be exposed to marketing deceptive practices. The research recommended the need to strive to enhance consumer knowledge through the media, programs, seminars, and bulletins to contribute to raising awareness to reduce these negative practices.
Keywords
consumer protection
Marketing deception
Abstract
الهدف من البحث/ هو لبناء تصورات واضحة حول مستوى تاثير الخداع التسويقي في حماية حقوق المستهلك. تم اختبار البحث في خمسة من اسواق المفرد الكبيرة في بغداد وتم تطبيقه على عينة متكونة من (275) فرداً يمثلون عينة من مجتمع البحث. وتم اعتماد الاستبانة بوصفها كاداة لجمع البيانات والمعلومات الخاصة بالبحث، بالاضافة الى الادوات والاساليب الاحصائية الخاصة باستخراج النتائج. ومنها البرنامج الاحصائي (Exicel.v.2013، Spss-v.25). لتحليل البيانات ومعامل (Pearson) لاختبار فرضيات البحث، وتوصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات كان اهمها،ان عدد ليس بالقليل من المستهلكين لايملكون المعرفة الكافية بحقوقهم وكيفية حمايتها وبالتالي يمكن ان يتعرضون الى ممارسات الخداع التسويقي. وقد اوصى الباحث بضرورة السعي الى تعزيز معرفة المستهلك من خلال وسائل الاعلام والبرامج والندوات والنشرات للمساهمة بالتوعية للحد من تلك الممارسات السلبية.
Keywords
الخداع التسويقي، حماية المستهلك