Abstract
The current research aims to construct a psychological vitality scale for university students at the University of Mosul. To achieve this goal, a sample of 400 students was selected for statistical analysis. The scale was presented to a group of experts to extract face validity, and reliability was extracted using the re-test and Cronbach's alpha methods. The final version of the scale consists of 50 items distributed across three domains (positive affect, resilience, and love of life) with a five-point Likert scale (applies to me to a very large extent, applies to me to a large extent, applies to me to a moderate extent, applies to me to a small extent, and applies to me to a very small extent). The scores for these options were 5, 4, 3, 2, and 1, respectively.
After extracting the psychometric properties of the scale and its statistical indicators, the desired goal was achieved, which is the construction of the psychological vitality scale. In light of this, several recommendations were made, including:
1. Applying the scale to identify the level of psychological vitality among university students.
2. Utilizing the scale in educational guidance units in colleges to identify the level of psychological vitality among students and the most important psychological and academic variables related to and affected by it, and conducting workshops and courses that work to increase it.
Several proposals were also made, including:
1. Conducting a study on the relationship between psychological vitality and psychological variables such as (locus of control, self-efficacy, and emotional stability).
2. Conducting a comparative study on psychological vitality between students of private and public colleges.
3. Conducting studies related to the application of guidance and educational programs to develop psychological vitality
After extracting the psychometric properties of the scale and its statistical indicators, the desired goal was achieved, which is the construction of the psychological vitality scale. In light of this, several recommendations were made, including:
1. Applying the scale to identify the level of psychological vitality among university students.
2. Utilizing the scale in educational guidance units in colleges to identify the level of psychological vitality among students and the most important psychological and academic variables related to and affected by it, and conducting workshops and courses that work to increase it.
Several proposals were also made, including:
1. Conducting a study on the relationship between psychological vitality and psychological variables such as (locus of control, self-efficacy, and emotional stability).
2. Conducting a comparative study on psychological vitality between students of private and public colleges.
3. Conducting studies related to the application of guidance and educational programs to develop psychological vitality
Keywords
a psychological vitality
Construction
Scale
students
University of Mosul
Abstract
يهدف البحث الحالي الى بناء مقياس الحيوية النفسية لدى طلبة جامعة الموصل ولتحقيق هذا الهدف تم اختيار عينة للتحليل الإحصائي والبالغ عددها (400) طالب وطالبة لغرض استخراج القوة التمييزية للفقرات والاتساق الداخلي وتم عرض المقياس على مجموعة من الخبراء لاستخراج الصدق الظاهري وتم استخراج الثبات بطريقتي الاعادة والفا كرونباخ واصبح المقياس بصيغته النهائية مؤلف من (50 )فقرة موزعة على ثلاث مجالات (الوجدان الأيجابي , الانتعاش والابتهاج , حب الحياة )وذات بدائل خماسية (تنطبق عليه بدرجة كبيرة جدا, تنطبق عليه بدرجة كبيرة , تنطبق عليه بدرجة متوسطة , تنطبق عليه بدرجة قليلة , تنطبق عليه بدرجة قليلة جدا) وكانت الدرجات لهذه البدائل هي (5 ,4 ,3 ,2 ,1)على التوالي وبعد استخراج الخصائص السايكومترية للمقياس ومؤشراته الاحصائية تم تحقيق الهدف المطلوب وهو بناء مقياس الحيوية النفسية وفي ضوء ذلك تم وضع عدد من التوصيات ومنها :_
1_ تطبيق المقياس للتعرف على مستوى الحيوية النفسية لدى طلبة الجامعة.
2_استفادة وحدات الارشاد التربوي في الكليات من هذا المقياس للتعرف على مستوى الحيوية النفسية لدى طلبتها واهم المتغيرات النفسية والدراسية المتعلقة والمتاثرة بها واجراء الورش والدورات التي تعمل على زيادتها .
وتم وضع عدد من المقترحات ومنها :_
1:_اجراء دراسة حول علاقة الحيوية النفسية بمتغيرات نفسية مثل (موقع الضبط, فاعلية الذات ,الاتزان الانفعالي)
2:_اجراء دراسة مقارنة في الحيوية النفسية بين طلبة الكليات الاهلية والحكومية .
3:_ اجراء دراسات تتعلق بتطبيق برامج ارشادية وتربوية لتنمية الحيوية النفسية.
1_ تطبيق المقياس للتعرف على مستوى الحيوية النفسية لدى طلبة الجامعة.
2_استفادة وحدات الارشاد التربوي في الكليات من هذا المقياس للتعرف على مستوى الحيوية النفسية لدى طلبتها واهم المتغيرات النفسية والدراسية المتعلقة والمتاثرة بها واجراء الورش والدورات التي تعمل على زيادتها .
وتم وضع عدد من المقترحات ومنها :_
1:_اجراء دراسة حول علاقة الحيوية النفسية بمتغيرات نفسية مثل (موقع الضبط, فاعلية الذات ,الاتزان الانفعالي)
2:_اجراء دراسة مقارنة في الحيوية النفسية بين طلبة الكليات الاهلية والحكومية .
3:_ اجراء دراسات تتعلق بتطبيق برامج ارشادية وتربوية لتنمية الحيوية النفسية.
Keywords
بناء، مقياس، الحيوية النفسية، طلبة، جامعة الموصل