Abstract
The aim of the research is to accounting measurement of marketing costs represented in promotion costs, research and consulting costs, development and training costs, which are borne by the bank. To identify the impact of these costs and their contribution to improving the level of banking performance and increasing its profitability. As well as increasing the chances of attracting investors in a way that enhances the value of that bank. The research dealt with a sample of (8) banks listed in the Iraq Stock Exchange, for a period of ten years from 2010 to 2019, at a rate of (80) views. The accounting measurement of marketing costs was carried out by conducting a content analysis of the banks’ financial reports, while the firm’s value was measured (The Bank) using the Q-Tobin’s scale. The research reached a set of results, the most important of which is that there is a positive significant effect of marketing costs on the firm’s value at the total level and at the sub-level of the dimensions of marketing costs, which indicates that the expansion of spending on promotion and advertising of marketing services is possible. That is reflected positively in strengthening the value of the bank from the perspective of external stakeholders. So the research recommends the need to increase attention to marketing costs and consider them positively for what it has the effect of enhancing the bank value.
Keywords
Accounting measurement.
banking sector
firm value
Marketing costs
Abstract
هدف البحث إلى إجراء القياس المحاسبي للتكاليف التسويقية المتمثلة بتكاليف الترويج، وتكاليف الأبحاث والاستشارات وتكاليف التطوير والتدريب، التي يتحملها المصرف، والتعرف على تأثير هذه التكاليف واسهامها في تحسين مستوى الأداء المصرفي وزيادة ربحيته، فضلاً عن زيادة فرص جذب المستثمرين بما يعزز من قيمة ذلك المصرف، وقد تناول البحث عينة من المصارف المدرجة في سوق العراق للأوراق المالية والبالغ عددها (8) مصارف، لفترة ممتدة لعشر سنوات من 2010 ولغاية 2019 بمعدل (80) مشاهدة، وتم إجراء القياس المحاسبي للتكاليف التسويقية عبر إجراء تحليل المحتوى للتقارير المالية للمصارف، في حين تم قياس قيمة الشركة (المصرف) باستخدام مقياس (Q-Tobin’s)، وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج أهمها، أن هنالك تأثير معنوي إيجابي للتكاليف التسويقية في قيمة الشركة على المستوى الكلي وعلى المستوى الفرعي لأبعاد التكاليف التسويقية، مما يدل أن التوسع في الانفاق على الترويج والإعلان عن الخدمات التسويقية من الممكن أن ينعكس ايجاباً في تدعيم قيمة المصرف من منظور أصحاب المصالح الخارجيين، لذا يوصي البحث بضرورة زيادة الاهتمام بالتكاليف التسويقية والنظر لها بشكل إيجابي لما لها من أثر في تعزيز قيمة المصرف.
Keywords
التكاليف التسويقية، قيمة الشركة، القطاع المصرفي، القياس المحاسبي.