Abstract
The study aims to determine the effect of marketing vigilance in achieving the creative culture of the organization in the Abu Ghraib dairy factory in Baghdad, since the marketing vigilance is concerned with monitoring and controlling the markets in which the organization operates, where information is collected and the organization's position in the markets is known, and customer behavior is determined as well. New markets and introducing new products to customers, so two variables were addressed in this study: the independent variable (marketing vigilance), and the dependent variable (creative culture). Variables, then hypotheses were developed to be tested in the Abu Ghraib dairy factory for the purpose of the effect of marketing vigilance on the creative culture. In order to achieve this effect, the descriptive analytical approach mixed between the qualitative and quantitative approach was relied upon, as it was relied on personal interviews and a questionnaire in order to collect data, as it was distributed (100) questionnaires were distributed to a sample of workers in the factory, and they were tested through a group of statistical programs represented by (EXCEL), (SPSS) and (AMOS). The study reached a set of conclusions, the most important of which is that there is a significant effect between marketing vigilance and creative culture, in addition to presenting recommendations, the most important of which is that the factory management should provide marketing procedures and conditions that contribute to enhancing the dimensions of marketing vigilance.
Keywords
Abu Ghraib Dairy Factory
Creative Culture
marketing vigilance
Abstract
تهدف البحث إلى تحديد تأثير اليقظة التسويقية في تحقيق الثقافة الابداعية للمنظمة في معمل ألبان ابو غريب في بغداد، كون أن اليقظة التسويقية تهتم بمراقبة الأسواق التي تعمل فيها المؤسسة والتحكم فيها ، حيث يتم جمع المعلومات ومعرفة موقع المنظمة في الأسواق ويتم تحديد سلوك الزبائن كما يتم تحديد أسواق جديدة وتقديم منتجات جديدة للزبائن، لذا تم التطرق في هذه البحث إلى متغيرين هما المتغير المستقل (اليقظة التسويقية)، والمتغير المعتمد (الثقافة الابداعية) بعد تبلور الاطار النظري ومراجعة الدراسات السابقة ذات الصلة بموضوع البحث الحالية تم صياغة نموذج البحث ليعكس طبيعة العلاقة التأثيرية بين المتغيرات ، ثم وضعت الفرضيات لتختبر في معمل ألبان ابو غريب لغرض تأثير اليقظة التسويقية في الثقافة الابداعية ومن اجل تحقيق ذلك الأثر تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي المختلط بين المنهج النوعي والكمي ، إذ تم الاعتماد على المقابلات الشخصية واستمارة استبيان بغية جمع البيانات ، إذ تم توزيع (100) استمارة وزعت على عينة من العاملين في المعمل ، تم اختبارها عن طريق مجموعة من البرامج الإحصائية تتمثل ب (EXCEL) و (SPSS) و(AMOS) . وتوصلت البحث الى مجموعة من الاستنتاجات، من أهمها يوجد تأثير ذو دلالة معنوية بين اليقظة التسويقية والثقافة الابداعية، بالإضافة إلى تقديم توصيات من اهمها ينبغي على ادارة المعمل توفير الاجراءات التسويقية والظروف المساهمة في تعزيز أبعاد اليقظة التسويقية
Keywords
اليقظة التسويقية ، الثقافة الابداعية ، معمل ألبان ابو غريب