Abstract
Praise be to God, Lord of the Worlds, and may blessings and peace be upon the Master of Messengers, our Master Muhammad, and upon his good and pure family and companions, and those who follow them in righteousness until the Day of Judgment.
And after:
I had the honor of studying a little of the aesthetics of nature in the poetry of Al-Hais Bais, under the title (The Aesthetics of Heavenly Nature in the Poetry of Al-Hais Bais). The nature of the research required that it consist of an introduction, four sections, and a conclusion. I explained in the introduction the importance of the topic, the reasons for choosing it, and the objectives of the research. And his plan and method. The first section was to introduce the poet (Al-Hais Bais), while the second section dealt with the aesthetics of nature at night and day and the stars and planets in the poetry of Al-Hais Bais. The third section mentioned the aesthetics of nature in clouds, rain, lightning, and thunder. As for the fourth section, it was under the title Aesthetics. Nature in the wind and breeze.
The research ended with a conclusion that showed the most important results of the research, the most important of which are:
1. As we browsed the poet’s life, it appeared that he lived in the sixth century AH, and was one of the most prominent poets of his time, as stated by some of his contemporary critics.
2. The poet was inspired by the heavenly nature with images of giving, giving, generosity, adornment, and boasting. Rain, clouds, thunder, lightning, stars, and planets express that.
3. He also inspired the image of the traveler and the fighter, and the characteristics of horses from the wind, breeze, and thunder.
And after:
I had the honor of studying a little of the aesthetics of nature in the poetry of Al-Hais Bais, under the title (The Aesthetics of Heavenly Nature in the Poetry of Al-Hais Bais). The nature of the research required that it consist of an introduction, four sections, and a conclusion. I explained in the introduction the importance of the topic, the reasons for choosing it, and the objectives of the research. And his plan and method. The first section was to introduce the poet (Al-Hais Bais), while the second section dealt with the aesthetics of nature at night and day and the stars and planets in the poetry of Al-Hais Bais. The third section mentioned the aesthetics of nature in clouds, rain, lightning, and thunder. As for the fourth section, it was under the title Aesthetics. Nature in the wind and breeze.
The research ended with a conclusion that showed the most important results of the research, the most important of which are:
1. As we browsed the poet’s life, it appeared that he lived in the sixth century AH, and was one of the most prominent poets of his time, as stated by some of his contemporary critics.
2. The poet was inspired by the heavenly nature with images of giving, giving, generosity, adornment, and boasting. Rain, clouds, thunder, lightning, stars, and planets express that.
3. He also inspired the image of the traveler and the fighter, and the characteristics of horses from the wind, breeze, and thunder.
Keywords
Al-Hais Bais
Keywords: aesthetics
Nature
Abstract
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على سيد المرسلين سيدنا محمد وعلى آله وصحبه الطيبين الطاهرين، وتابعيهم بإحسان إلى يوم الدين.
وبعد:
قمت في دراسة شيء يسير من جماليات الطبيعة في شعر حيص بيص، تحت عنوان (جماليات الطبيعة السماوية في شعر حيص بيص)، واقتضت طبيعة البحث أن تتكون من مقدمة وأربعة مباحث، وخاتمة، فبينت في المقدمة أهمية الموضوع وأسباب اختياره، وأهداف البحث، وخطته ومنهجه، وجاء المبحث الأول للتعريف بالشاعر (حيص بيص)، أما المبحث الثاني فقد تناولنا جماليات الطبيعة في الليل والنهار والنجوم والكواكب في شعر حيص بيص، والمبحث الثالث جاء في ذكر جماليات الطبيعة في الغيم والمطر والبرق والرعد، وأما المبحث الرابع فكان تحت عنوان جماليات الطبيعة في الرياح والنسيم.
وانتهى البحث إلى خاتمة بينت فيها أهم نتائج البحث ومن أهمها:
1. لاقى الليل والنهار اهتماما في توظيفات الشاعر وكذلك الغيث والمطر والرعد والبرق.
2. استوحى الشاعر من الطبيعة السماوية صورا للعطاء والبذل والكرم والزينة والتفاخر، فجاء المطر والغيوم والرعد والبرق والنجوم والكواكب معبرة عن ذلك.
3. كما استوحى صورة المسافر والمقاتل، صفات الخيل من الرياح والنسيم، والرعد.
وبعد:
قمت في دراسة شيء يسير من جماليات الطبيعة في شعر حيص بيص، تحت عنوان (جماليات الطبيعة السماوية في شعر حيص بيص)، واقتضت طبيعة البحث أن تتكون من مقدمة وأربعة مباحث، وخاتمة، فبينت في المقدمة أهمية الموضوع وأسباب اختياره، وأهداف البحث، وخطته ومنهجه، وجاء المبحث الأول للتعريف بالشاعر (حيص بيص)، أما المبحث الثاني فقد تناولنا جماليات الطبيعة في الليل والنهار والنجوم والكواكب في شعر حيص بيص، والمبحث الثالث جاء في ذكر جماليات الطبيعة في الغيم والمطر والبرق والرعد، وأما المبحث الرابع فكان تحت عنوان جماليات الطبيعة في الرياح والنسيم.
وانتهى البحث إلى خاتمة بينت فيها أهم نتائج البحث ومن أهمها:
1. لاقى الليل والنهار اهتماما في توظيفات الشاعر وكذلك الغيث والمطر والرعد والبرق.
2. استوحى الشاعر من الطبيعة السماوية صورا للعطاء والبذل والكرم والزينة والتفاخر، فجاء المطر والغيوم والرعد والبرق والنجوم والكواكب معبرة عن ذلك.
3. كما استوحى صورة المسافر والمقاتل، صفات الخيل من الرياح والنسيم، والرعد.
Keywords
الكلمات المفتاحية: جماليات، الطبيعة، حيص بيص