Abstract
Abstract:
The research aimed to identify The level of emotional intelligence for students of fine arts institutes, and Statistically significant differences in emotional intelligence according to the variables (gender) - (specialization)
The sample of the research consisted of (200) male and female students from the Institute of Fine Arts, selected in a proportional random method from the disciplines (theater, audio and visual). The emotional intelligence scale was used (Al-Alwani, 2011). The Virtual honesty verified by presenting the scale to the experts, as well as the validity of the construction by calculating the correlation coefficient between the paragraph score and the total score of the scale and the discriminatory strength of the paragraphs. As for the reliability, it was calculated by testing, re-testing. The paragraphs were also analyzed statistically with their correlation. Paragraph with the total score of the scale, the research reached the following results:
- the students from the Institute of Fine Arts have emotional intelligence- There are no statistically significant differences in the level of emotional intelligence according to the gender variable (males / females)
- There are no statistically significant differences in the level of emotional intelligence according to the specialty variable (theater, audio and visual).
The research aimed to identify The level of emotional intelligence for students of fine arts institutes, and Statistically significant differences in emotional intelligence according to the variables (gender) - (specialization)
The sample of the research consisted of (200) male and female students from the Institute of Fine Arts, selected in a proportional random method from the disciplines (theater, audio and visual). The emotional intelligence scale was used (Al-Alwani, 2011). The Virtual honesty verified by presenting the scale to the experts, as well as the validity of the construction by calculating the correlation coefficient between the paragraph score and the total score of the scale and the discriminatory strength of the paragraphs. As for the reliability, it was calculated by testing, re-testing. The paragraphs were also analyzed statistically with their correlation. Paragraph with the total score of the scale, the research reached the following results:
- the students from the Institute of Fine Arts have emotional intelligence- There are no statistically significant differences in the level of emotional intelligence according to the gender variable (males / females)
- There are no statistically significant differences in the level of emotional intelligence according to the specialty variable (theater, audio and visual).
Keywords
Emotional intelligence
students of fine arts institute
Abstract
المستخلص:
استهدف البحث التعرف على:
- الذكاء الانفعالي لدى طلبة معاهد الفنون الجميلة.
- الفروق ذات الدلالة الاحصائية في الذكاء الانفعالي وفقاً لمتغيرات ( الجنس ) - (التخصص)
بلغت عينـــــة البحــــــــــث من (200) طالـــــــب وطالبــــــــة من طلبـــــــة معهد الفنون الجميــــــــلة اختــــــــيرت بالطريقة الطبقية العشوائية ذات التوزيع المتناسب من التخصصات (مسرح ، سمعية ومرئية)، استخدم مقياس الذكاء الانفعالي ( العلواني ،2011) ، تم تحليل الفقــــــــــــــرات احصائـــــــــــيا بحساب قدرتـــــــــــــــها على التميـــــــز ومعامل ارتباط الفقرة بالدرجة الكلية للمقياس كما تم التحقق من الخصائص القياسية للمقياس مثل ( الصدق والثبات)، اذ تحقق من الصدق الظاهري بعرض المقياس على الخبراء وكذلك صدق البناء بحساب معامل الارتباط بين درجة الفقرة والدرجة الكلية للمقياس والقوة التمييزية للفقرات، أما الثبات تم حسابـــــــــــه عن طريـــــــــــــق الاختبـــــــــار إعـــــــــــادة الاختبـــــــــــــــــار، توصل البحث الى النتائج الاتية:
- غالبية الطلبة من معهــــــد الفنون الجميلة يتمتــــــــــــعون بــــــالذكــــــــــــــاء الانفعالـــــــــــي.
- لا توجــــــــــد فـــــــــــــروق ذات دلالـــــــــــة احصائيــــــــــــــة في مستـــــــــــــوى الذكــــــــــــاء الانفعالــــــــي وفق متغير الجـــــــنس (ذكـــــور/ أنــــــــاث).
- لا تـــــــــــــوجد فــــــــــروق ذات دلالــــــــــة احصائيــــــــــة في مستوى الــــــــذكاء الانفعــــــــــالي وفــــــــــق متغيــــــــر التخصــــــــص ( مسرح ، سمعية ومرئية ) .
وفي ضوء النتائج وضعت الباحثة بعض التوصيات والمقترحات .
استهدف البحث التعرف على:
- الذكاء الانفعالي لدى طلبة معاهد الفنون الجميلة.
- الفروق ذات الدلالة الاحصائية في الذكاء الانفعالي وفقاً لمتغيرات ( الجنس ) - (التخصص)
بلغت عينـــــة البحــــــــــث من (200) طالـــــــب وطالبــــــــة من طلبـــــــة معهد الفنون الجميــــــــلة اختــــــــيرت بالطريقة الطبقية العشوائية ذات التوزيع المتناسب من التخصصات (مسرح ، سمعية ومرئية)، استخدم مقياس الذكاء الانفعالي ( العلواني ،2011) ، تم تحليل الفقــــــــــــــرات احصائـــــــــــيا بحساب قدرتـــــــــــــــها على التميـــــــز ومعامل ارتباط الفقرة بالدرجة الكلية للمقياس كما تم التحقق من الخصائص القياسية للمقياس مثل ( الصدق والثبات)، اذ تحقق من الصدق الظاهري بعرض المقياس على الخبراء وكذلك صدق البناء بحساب معامل الارتباط بين درجة الفقرة والدرجة الكلية للمقياس والقوة التمييزية للفقرات، أما الثبات تم حسابـــــــــــه عن طريـــــــــــــق الاختبـــــــــار إعـــــــــــادة الاختبـــــــــــــــــار، توصل البحث الى النتائج الاتية:
- غالبية الطلبة من معهــــــد الفنون الجميلة يتمتــــــــــــعون بــــــالذكــــــــــــــاء الانفعالـــــــــــي.
- لا توجــــــــــد فـــــــــــــروق ذات دلالـــــــــــة احصائيــــــــــــــة في مستـــــــــــــوى الذكــــــــــــاء الانفعالــــــــي وفق متغير الجـــــــنس (ذكـــــور/ أنــــــــاث).
- لا تـــــــــــــوجد فــــــــــروق ذات دلالــــــــــة احصائيــــــــــة في مستوى الــــــــذكاء الانفعــــــــــالي وفــــــــــق متغيــــــــر التخصــــــــص ( مسرح ، سمعية ومرئية ) .
وفي ضوء النتائج وضعت الباحثة بعض التوصيات والمقترحات .
Keywords
الذكاء الانفعالي