Abstract
Abstract:
The current study aims at identifying the psychometric properties of the scale of engagement among the preparatory school students. The sample consists of (500) preparatory students; (250) males, (250) females. The scale of engagement was built on the basis of polling the opinions of a sample of preparatory school students and reviewing the previous studies and the theoretical background of the subject.
The results show that the level of engagement among the preparatory school students is higher than the average. This indicates that the preparatory school students have the characteristic of engagement. The apparent validity of the scale has been confirmed through consulting a group of experts. As far as the reliability is concerned, all the scale items are proved to be statistically significant. As for the stability, it is calculated by using the application and re-application method. The correlation coefficient is calculated to be (0.876). The Alpha Kronbach value of the stability coefficient is (0.888), hence all the data is verified with statistical indicators.
The current study aims at identifying the psychometric properties of the scale of engagement among the preparatory school students. The sample consists of (500) preparatory students; (250) males, (250) females. The scale of engagement was built on the basis of polling the opinions of a sample of preparatory school students and reviewing the previous studies and the theoretical background of the subject.
The results show that the level of engagement among the preparatory school students is higher than the average. This indicates that the preparatory school students have the characteristic of engagement. The apparent validity of the scale has been confirmed through consulting a group of experts. As far as the reliability is concerned, all the scale items are proved to be statistically significant. As for the stability, it is calculated by using the application and re-application method. The correlation coefficient is calculated to be (0.876). The Alpha Kronbach value of the stability coefficient is (0.888), hence all the data is verified with statistical indicators.
Keywords
(Preparatory School Students
engagement)
Psychometric aspects
Abstract
المستخلص:
استهدفت الدراسة التعرف على الخصائص السيكومترية لمقياس الانهماك ومستوى الانهماك لدى عينة من طلبة المرحلة الاعدادية بلغ عددها (500) طالب وطالبة منها (250) طالباً و(250) طالبة وتم بناء مقياس الانهماك بناءاً على استطلاع اراء عينة من طلبة المرحلة الاعدادية ومراجعة الادبيات والدراسات السابقة، اظهرت النتائج ان مستوى الانهماك لدى طلبة المرحلة الاعدادية اعلى من المتوسط المجتمع وبذلك يتمتع طلبة المرحلة الاعدادية بالانهماك، وتم التأكد من الصدق الظاهري للمقياس بعرضه على مجموعة من الخبراء اما الصدق البنائي فتبين ان جميع فقرات المقياس مميزة ودالة احصائياً، وتم حساب الثبات بطريقة التطبيق واعادة التطبيق وكانت قيمة معامل الارتباط (0,876) والفاكرونباخ وكانت قيمة معامل الثبات (0,888) وتم التحقق من المؤشرات الاحصائية للمقياس.
استهدفت الدراسة التعرف على الخصائص السيكومترية لمقياس الانهماك ومستوى الانهماك لدى عينة من طلبة المرحلة الاعدادية بلغ عددها (500) طالب وطالبة منها (250) طالباً و(250) طالبة وتم بناء مقياس الانهماك بناءاً على استطلاع اراء عينة من طلبة المرحلة الاعدادية ومراجعة الادبيات والدراسات السابقة، اظهرت النتائج ان مستوى الانهماك لدى طلبة المرحلة الاعدادية اعلى من المتوسط المجتمع وبذلك يتمتع طلبة المرحلة الاعدادية بالانهماك، وتم التأكد من الصدق الظاهري للمقياس بعرضه على مجموعة من الخبراء اما الصدق البنائي فتبين ان جميع فقرات المقياس مميزة ودالة احصائياً، وتم حساب الثبات بطريقة التطبيق واعادة التطبيق وكانت قيمة معامل الارتباط (0,876) والفاكرونباخ وكانت قيمة معامل الثبات (0,888) وتم التحقق من المؤشرات الاحصائية للمقياس.
Keywords
(الخصائص السيكومترية
الانهماك
المرحلة الاعدادية)