Abstract
The current research aimed to investigate the effect of Bruner’s model on the academic achievement
of second-grade intermediate female students in chemistry. To achieve this objective, the researcher
employed the experimental method, represented by the two-group design (experimental group and
control group). In order to attain the desired educational outcomes and meet the required pedagogical
objectives—while also addressing the challenges facing the educational process—there emerged a need
to adopt diverse teaching methods, particularly in scientific subjects such as chemistry. Among these
methods is the use of Bruner’s model in instruction.
The researcher selected the classroom group-based approach, which is considered one of the effective and important teaching strategies. It is no less significant than other strategies used to facilitate
and clarify learning, as it provides students with a comprehensive and general perspective to prepare
them for the material presented. Moreover, it plays a vital and effective role in organizing the content
and delivering the key and precise points to students in a concise and clear manner.
Through adopting this strategy, the researcher sought to determine its impact on the academic
achievement of second-grade intermediate female students in chemistry. One of the hypotheses of the
study was:
There are no statistically significant differences at the level of (0.05) between the average scores
of students taught using Bruner’s model and those taught using the traditional method in the achievement test..
Based on this, the research findings revealed:There are statistically significant differences at the
level of (0.05) between the average scores of students taught using Bruner’s model and those taught
using the traditional method in the post-achievement test for second-grade intermediate female students in chemistry.
of second-grade intermediate female students in chemistry. To achieve this objective, the researcher
employed the experimental method, represented by the two-group design (experimental group and
control group). In order to attain the desired educational outcomes and meet the required pedagogical
objectives—while also addressing the challenges facing the educational process—there emerged a need
to adopt diverse teaching methods, particularly in scientific subjects such as chemistry. Among these
methods is the use of Bruner’s model in instruction.
The researcher selected the classroom group-based approach, which is considered one of the effective and important teaching strategies. It is no less significant than other strategies used to facilitate
and clarify learning, as it provides students with a comprehensive and general perspective to prepare
them for the material presented. Moreover, it plays a vital and effective role in organizing the content
and delivering the key and precise points to students in a concise and clear manner.
Through adopting this strategy, the researcher sought to determine its impact on the academic
achievement of second-grade intermediate female students in chemistry. One of the hypotheses of the
study was:
There are no statistically significant differences at the level of (0.05) between the average scores
of students taught using Bruner’s model and those taught using the traditional method in the achievement test..
Based on this, the research findings revealed:There are statistically significant differences at the
level of (0.05) between the average scores of students taught using Bruner’s model and those taught
using the traditional method in the post-achievement test for second-grade intermediate female students in chemistry.
Keywords
achievement
Bruner
Chemistry
Model
Abstract
هــدف البحــث الحــالي الى معرفــة أثــر انمــوذج برونــر عــى التحصيــل لــدى طالبــات الصــف الثــاني المتوســط في مــادة
ً الكيميــاء، ولتحقيــق هــدف البحــث أســتخدمت الباحثــة المنهــج شــبه تجريبــي، ممثــا بأســلوب المجموعتــن (المجموعــة
التجريبيــة والمجموعــة الضابطــة ،) وقــد بلغــت عينــة البحــث ( )58طالبــة ، ولغــرض تحقيــق التعليــم المنشــود والتوصــل
لاهـداف التربويـة والتعليميـة المطلوبـة ولغـرض مواجهـة جميـع التحديـات التـي تواجـه العمليـة التربويـة والتعليميـة ، وقـد
تــم اجــراء التكافــؤ في المتغــرات الآتيــه ( العمــر الزمنــي بالأشــهر، والــذكاء، والتحصيــل الســابق في مــادة الكيميــاء) ، لــذا
فقـد ظهـرت الحاجـة مـن خـال خـرة الباحثـة في التدريـس الى اسـتخدام اسـاليب وطـرق تعليميـة مختلفـة في تدريـس المـواد
العلميـة ولا سـيا مـادة الكيميـاء ومـن بـن تلـك الاسـاليب والطرائـق اعتـاد انمـوذج برونـر في التدريـس ، ان الباحثـة اختـارت
اسـلوب المجموعـات الصفيـة والتـي تخـدم في تسـهيل عمليـة التعلـم وتوضيحهـا لانهـا تـزود الطلبـة بفكـرة او منظـور شـامل
ً وعــام لغــرض تهيئتهــم لمــا تقــدم لهــم فضــا ً عــن ذلــك كونهــا عنــرا ً مهــا وفعــالاً في توزيــع المــادة الدراســية والعمــل عــى
ايصــال النقــاط الرئيســية والدقيقــة فيهــا للطلبــة بشــكل أدق وقصــر وواضــح ، كــا ارادت الباحثــة مــن خــال اعتــاد هــذه
الاســتراتيجية معرفــة اثرهــا عــى التحصيــل لــدى طالبــات الصــف الثــاني المتوســط في مــادة الكيميــاء .
وفي ضوء ذلك توصلت نتائج البحث الى :
- توجــد فــروق ذات دلالــة أحصائيــة عنــد مســتوى ( ) 0.05بــن متوســط درجــات الطالبــات الــاتي درســن وفــق
انمـوذج برونـر وبـن متوسـط درجـات الطالبـات الـاتي درسـن وفـق الطريقـة الاعتياديـة في الاختبـار التحصيـي البعـدي لـدى
طالبـات الصـف الثـاني المتوسـط في مـادة الكيميـاء
ً الكيميــاء، ولتحقيــق هــدف البحــث أســتخدمت الباحثــة المنهــج شــبه تجريبــي، ممثــا بأســلوب المجموعتــن (المجموعــة
التجريبيــة والمجموعــة الضابطــة ،) وقــد بلغــت عينــة البحــث ( )58طالبــة ، ولغــرض تحقيــق التعليــم المنشــود والتوصــل
لاهـداف التربويـة والتعليميـة المطلوبـة ولغـرض مواجهـة جميـع التحديـات التـي تواجـه العمليـة التربويـة والتعليميـة ، وقـد
تــم اجــراء التكافــؤ في المتغــرات الآتيــه ( العمــر الزمنــي بالأشــهر، والــذكاء، والتحصيــل الســابق في مــادة الكيميــاء) ، لــذا
فقـد ظهـرت الحاجـة مـن خـال خـرة الباحثـة في التدريـس الى اسـتخدام اسـاليب وطـرق تعليميـة مختلفـة في تدريـس المـواد
العلميـة ولا سـيا مـادة الكيميـاء ومـن بـن تلـك الاسـاليب والطرائـق اعتـاد انمـوذج برونـر في التدريـس ، ان الباحثـة اختـارت
اسـلوب المجموعـات الصفيـة والتـي تخـدم في تسـهيل عمليـة التعلـم وتوضيحهـا لانهـا تـزود الطلبـة بفكـرة او منظـور شـامل
ً وعــام لغــرض تهيئتهــم لمــا تقــدم لهــم فضــا ً عــن ذلــك كونهــا عنــرا ً مهــا وفعــالاً في توزيــع المــادة الدراســية والعمــل عــى
ايصــال النقــاط الرئيســية والدقيقــة فيهــا للطلبــة بشــكل أدق وقصــر وواضــح ، كــا ارادت الباحثــة مــن خــال اعتــاد هــذه
الاســتراتيجية معرفــة اثرهــا عــى التحصيــل لــدى طالبــات الصــف الثــاني المتوســط في مــادة الكيميــاء .
وفي ضوء ذلك توصلت نتائج البحث الى :
- توجــد فــروق ذات دلالــة أحصائيــة عنــد مســتوى ( ) 0.05بــن متوســط درجــات الطالبــات الــاتي درســن وفــق
انمـوذج برونـر وبـن متوسـط درجـات الطالبـات الـاتي درسـن وفـق الطريقـة الاعتياديـة في الاختبـار التحصيـي البعـدي لـدى
طالبـات الصـف الثـاني المتوسـط في مـادة الكيميـاء
Keywords
انموذج ، برونر ، التحصيل ، الكيمياء