Abstract
The study aims to reveal the impact of the strategic direction that supports knowledge management processes in improving the overall performance of the educational institution. As the strategic directions in educational institutions are very important. This is in order to upgrade and develop to high levels of performance, quality and raise the efficiency of administrative and academic services. The problem was determined by the departments' needs in secondary education to have a broad knowledge of strategic concepts, foremost of which is the strategic direction, and how to use the knowledge management process to activate the trend towards improving overall educational performance, Defining it with a question (to what extent does the Iraqi educational institution realize the effect of (the interaction of its strategic orientation with the knowledge management process) on its overall level of performance?) In order to address the problem and organize the research sequence, the research adopted a sample of schools For a secondary area of study, through which the study community was identified and identified, the research adopted a hypothesis that (there is a statistically significant effect of the interaction of the main dimension (strategic direction with the interactive dimension of knowledge management processes) in the main approved dimension (the overall performance of the educational institution)., And designed for Data collection is a questionnaire consisting of (three main dimensions explained by 26 items). The research presented the group with the most important results (the role played by entering the interactive dimension, knowledge operations management, in addition to the strategic direction in improving the overall performance of the educational process).
Abstract
تهدف الدراسة الى الكشف عن تأثير التوجه الاستراتيجي المساند بعمليات ادارة المعرفة في تحسين الاداء الشامل للمؤسسة التعليمية. حيث ان التوجهات الاستراتيجية في المؤسسات التعليمية يعد في غاية الاهمية . وذلك من اجل الارتقاء والتطوير الى مستويات عالية في الاداء والجودة ورفع كفاءة الخدمات الادارية والاكاديمية , وتحددت المشكلة بحاجة الادارات في التعليم الثانوي الى معرفة واسعة بالمفاهيم الاستراتيجية وفي مقدمتها التوجه الاستراتيجي ، وفي كيفية استخدام عملية ادارة المعرفة في تفعيل التوجه نحو تحسين الاداء التعليمي الشامل ، وتم تعريفها بسؤال ( الى اي مدى تدرك ادارة المؤسسة التعليمية العراقية تأثير ( تفاعل توجهها الاستراتيجي مع عملية ادارة المعرفة ) في مستوى ادائها الشامل ؟ ) ، ومن اجل معالجة المشكلة وتنظيم تسلسل البحث ، اعتمد البحث عينة من المدارس الثانوية مجالا للدراسة ، من خلالها تم تحديد مجتمع الدراسة وعينتها ، اعتمد البحث فرضية مفادها ( هناك تأثير ذي دلالة معنوية احصائية لتفاعل البعد الرئيس ( التوجه الاستراتيجي مع البعد التفاعلي عمليات ادارة المعرفة ) في البعد المعتمد الرئيس ( الاداء الشامل للمؤسسة التعليمية ) . ، ووصمم لأغراض جمع البيانات استبيان مكون من ( ثلاثة ابعاد رئيسة فسرتها 26 فقرة ) ، توصل البحث المجموعة نتائج من اهمها ( الدور الذي يؤديه دخول البعد التفاعلي ، ادارة عمليات المعرفة ، الى جانب التوجه الاستراتيجي في تحسين الاداء الشامل للعملية التعليمية ) .