Abstract
Abstract
This paper critically approaches a recent poetic development represented in Abdul-Sattar Al-Badrani’s Haiku poem, by drawing on previous and current literary and poetic sub-genres. Given the role of context in the cinema-literature nexus, this topic must therefore be investigated through deeper critical analysis. The paper, thus, introduces the theoretical background to the cinema-literature connection drawing on the similarities between cinema and other arts. The paper includes two subsections. Subsection one is concerned with visual representation (image/word), where the problematic word-image connection is discussed as to structure, form, and function. As for subsection two, it elaborates on meta-Haiku where meanings and intentions are approached. The overall aim of this paper, moreover, is to uncover the purposes implicated by the poet in the poem under study. This poem has embraced several emotional, psychological, and contextual ends
This paper critically approaches a recent poetic development represented in Abdul-Sattar Al-Badrani’s Haiku poem, by drawing on previous and current literary and poetic sub-genres. Given the role of context in the cinema-literature nexus, this topic must therefore be investigated through deeper critical analysis. The paper, thus, introduces the theoretical background to the cinema-literature connection drawing on the similarities between cinema and other arts. The paper includes two subsections. Subsection one is concerned with visual representation (image/word), where the problematic word-image connection is discussed as to structure, form, and function. As for subsection two, it elaborates on meta-Haiku where meanings and intentions are approached. The overall aim of this paper, moreover, is to uncover the purposes implicated by the poet in the poem under study. This poem has embraced several emotional, psychological, and contextual ends
Keywords
(impact
cinema
interference
processing
Abstract
تحاول هذه الدراسة النقدية مقاربة النص الشعري الجديد المتمثل بقصيدة الهايكو للشاعر العراقي عبدالستار البدراني، لكنها تنطلق من فاعلية النص الجديد عبر انفتاحه وتداخله وتفاعله مع الأجناس الأدبية الأخرى من جهة والأنواع الفنية الأخرى من جهة ثانية، وما دام الأثر قارًا في سياق التداخل بين القصيدة الجديدة والسينما فقد صار لزاماً علينا متابعته عبر موضوع نقدي مكثف جاء بعنوان (تمثلات السينما في قصيدة الهايكو "مقاربة في شعر عبدالستار البدراني") تضمن البحث مدخلا نظرياً عن علاقة السينما بالأدب، انطلاقاً من فكرة ذلك التبادل الفني الذي يحفز لتراسل التقنيات الفنية بين تلك الفنون، وتضمن مبحثين اثنين، الأول: الدال التصويري (الصورة/الكلمة) اذ قاربنا في هذا المبحث العلاقة الجدلية بين الصورة والكلمة من حيث اللبنة التكوينية الأولى للنوع الفني، أما المبحث الثاني (ماوراء الهايكو) فإنه حاول البحث في المسارات الدلالية لقصيدة الهايكو عبر مفهوم المفارقة المدلولية، التي تحاول أن تستحث المختزن الفكري في التكثيف الصوري، فضلا عن فكرة المتبقي التي تتمثل في المضمر والمسكوت عنه في النصوص الشعرية القصيرة المتمثلة بقصيدة الهايكو والتي تفضي إلى عدد كبير من المعاني والدلالات الضمنية والتي تتراوح بين موضوعات وجدانية وذاتية وسياقية منوعة.
Keywords
الكلمات المفتاحية: (الأثر، المعالجة، التداخل، السينما)